UTBILDNINGSPLAN

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan (Hi), 300 högskolepoäng

Teacher Education for Upper Secondary Education (Hi), 300 credits

Programkod: LAHI7
Fastställd: 2025-03-01
Programstart: Hösten 2025
Utbildningsnivå: Grundnivå och avancerad nivå

Examensbenämning

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Degree of Master of Arts in Upper Secondary Education.

Programbeskrivning

Lärarutbildningen är en akademisk professionsutbildning. Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, främja ett vetenskapligt förhållningssätt samt förbereda för en kommande yrkesutövning och fortsatt professionell utveckling. Utbildningen omfattar 300 högskolepoäng och examen avläggs på avancerad nivå.

Utbildningen riktar sig mot undervisning i gymnasieskolan i två valda skolämnen. Utbildningen innehåller ämnesstudier, där studenten väljer ämneskombination. Studenten läser 120 högskolepoäng i ett ämne och 90 högskolepoäng i ytterligare ett ämne. I programmet ingår verksamhetsförlagd utbildning, 30 högskolepoäng samt kurser inom utbildningsvetenskaplig kärna, 60 högskolepoäng.

Ämneslärarprogrammets uppläggning och innehåll syftar till att möta de krav och uppnå de mål som anges i högskoleförordningen (1993:100, bilaga 2 med senaste ändring) samt i förordning om utbildning till lärare och förskollärare (2021:1335 med senaste ändring).

Mål

För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan ska studenten:

Kunskap och förståelse


Färdighet och förmåga


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Utbildningen omfattar följande tre områden:

Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK)
Den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattar 60 högskolepoäng på såväl grund- som avancerad nivå. Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan anknyter till kommande yrkesutövning och omfattar följande:

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
VFU omfattar 30 högskolepoäng, och ska genomföras i en verksamhet som är relevant för studentens inriktning. 15 högskolepoäng riktas mot innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan och 15 högskolepoäng mot ämnesstudierna.

Ämnes- och ämnesdidaktiska studier
Inom ämneslärarprogrammen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan vid Högskolan i Jönköping ges utbildningarna med följande ämnesfördjupningar: Engelska, Historia, Matematik, Religionsvetenskap, Samhällskunskap och Svenska. Ämnen erbjuds med en reservation för lågt antal sökande och kan ställas in vid färre än 10 sökande.

Ämne 1 (Historia) ska omfatta en fördjupning om 120 högskolepoäng och ämne 2 (möjligt ämne är Engelska eller Religionsvetenskap) ska omfatta 90 högskolepoäng. Ämnesstudierna ska ha en tydlig ämnesdidaktisk prägel och inkludera metodik.

Ämneslärarprogrammet innehåller två examensarbeten om 15 högskolepoäng vardera och skrivs inom ramen för ämnesstudierna. Examensarbetena styrs av examensmålen, vilket innebär en professionsanknytning och de bidrar till en vetenskaplig förståelse, förberedelser inför yrket och kunskapsutveckling inom ämnesteori och ämnesdidaktik.

Kurser

Förändring av kurser kan förekomma, så länge det inte väsentligt påverkar utbildningens innehåll och övergripande lärandemål.

Obligatoriska kurser

Termin Kursbenämning Hp Huvudområde Fördjupning Kurskod
1 Förskola, skola och läraryrke på vetenskaplig grund för ämneslärare 10,5 G1N LFÄG13
1 Lärande och utveckling för ämneslärare (UVK) 7,5 G1N LULG13
1 Vetenskapliga perspektiv och metoder för ämneslärare (UVK) 7,5 G1N LVÄG13
1 Verksamhetsförlagd utbildning I för ämneslärare 4,5 G1N LVUG11
2 Historia för ämneslärare I 30 Historia G1F LH1K12
3 Historia för ämneslärare II 30 Historia G1F LH2K15
6 Verksamhetsförlagd utbildning III för ämneslärare 7,5 G2F L3VN12
6 Specialpedagogik för ämneslärare (UVK) 7,5 Pedagogik A1N LSNR24
6 Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för ämneslärare (UVK) 7,5 A1N LSRR24
6 Verksamhetsförlagd utbildning II för ämneslärare 7,5 G2F LVEN12
7 Historia för ämneslärare IIIa 15 Historia G2F LH3N15
7 Historia för ämneslärare IIIc 15 Historia A1E LHCT22
9 Bedömning och betygssättning för ämneslärare (UVK) 7,5 A1N LBER23
9 Skolans uppdrag och lärarens profession i ett föränderligt samhälle för ämneslärare 7,5 A1N LSFR23
9 Utvärdering och utveckling för ämneslärare (UVK) 4,5 A1N LUTR23
9 Verksamhetsförlagd utbildning IV för ämneslärare 10,5 A1N LV4R22
10 Historia för ämneslärare IVb, Examensarbete 15 Historia A1E LH2T25
10 Historia för ämneslärare IVa 15 Historia A1F LH4R25

Valbara kurser

Termin Kursbenämning Hp Huvudområde Fördjupning Kurskod
4 Engelska för ämneslärare I 30 Engelska G1F LENK15
4 Religionsvetenskap för ämneslärare I 30 Religionsvetenskap G1F LR1K12
5 Engelska för ämneslärare II 30 Engelska G1F L2EK15
5 Religionsvetenskap för ämneslärare II 30 Religionsvetenskap G1F LR2K12
8 Engelska för ämneslärare IIIb, Examensarbete 15 Engelska A1E LE1T22
8 Engelska för ämneslärare IIIa 15 Engelska G2F LE3N15
8 Religionsvetenskap för ämneslärare IIIb, Examensarbete 15 Religionsvetenskap A1E LERT22
8 Religionsvetenskap för ämneslärare IIIa 15 Religionsvetenskap G2F LR3N12

Undervisning och examination

För varje kurs i utbildningen finns en särskild kursplan som är ett juridiskt bindande dokument. Undervisnings- och examinationsformerna för de kurser som ges inom utbildningen framgår av kursplanerna.

Närmare bestämmelser och information om examination och betygssättning återfinns i Bestämmelser och riktlinjer för utbildning vid Jönköping University (BRJU), i respektive kursplan samt respektive studieguide.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Historia 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3.

Tillgodoräknande

En student som gått igenom delar av högskoleutbildning med godkända resultat vid någon annan svensk eller utländsk högskola, eller har inhämtat motsvarande kunskaper och färdigheter på annat sätt, kan efter prövning få detta tillgodoräknat inom ramen för utbildningen. Efter framställan av studenten, innehållande nödvändig dokumentation, fattas beslut om tillgodoräknande kan ske.

Villkor för fortsatta studier

Särskilda förkunskapskrav inom utbildningen anges i respektive kursplan.

Examenskrav

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 300, eller när så krävs, 330 högskolepoäng och i övrigt uppfyller kraven för ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan i enlighet med Högskoleförordningens examensordning (Högskoleförordningen 1993:100, bilaga 2). Utbildningen ska omfatta en fördjupning om 120 högskolepoäng i relevant ämne eller ämnesområde och en fördjupning om 90 högskolepoäng. När svenska, samhällskunskap eller musik ingår krävs dock alltid 120 högskolepoäng i dessa ämnen. Inriktningen ges med ämneskombination i Engelska, Religionsvetenskap eller Matematik. För att vara behörig till Matematik som andraämne krävs minst godkänt betyg i Matematik 4 eller Matematik D. Om särskilda skäl föreligger kan andra ämneskombinationer godtas.
Kurserna inom programmet (se kursförteckning) skall vara genomförda med godkänt resultat. Även andra kurser med liknande innehåll och omfattning kan efter särsklt beslut ingå i examen (se Tillgodoräknande).

Övrigt

Studieuppehåll
Studenter som har antagits till ett program har platsgaranti på de kurser som ingår i programmet, eller motsvarande kurser, under den tid som motsvarar normal studietid på programmet. En student kan beviljas studieuppehåll om skäl finns. En student som fått studieuppehåll har rätt att återuppta studierna efter uppehållstidens utgång med samma garanti för plats som gällde före studieuppehållet men med reservation för att ändringar av utbildnings- och kursplaner kan genomföras under uppehållstiden.

Utlandsstudier
Högskolan för lärande och kommunikation har flera utbyten med utländska universitet och högskolor. I utbildningen finns möjlighet att förlägga ämnesstudier och VFU utomlands vid något av lärosätets partneruniversitet.