Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 högskolepoäng
Teacher Education Programme for Primary Education - Pre School and School Years 1-3, 240 credits
Programkod: | LGF13 |
Fastställd: | 2025-03-01 |
Programstart: | Hösten 2025 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå och avancerad nivå |
Examen
Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 är en professionsutbildning som ger kunskaper och färdigheter för yrkesverksamhet som grundlärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Utbildningen omfattar 240 högskolepoäng och examen avläggs på avancerad nivå. Examen utfärdas i enlighet med högskoleförordningen (1993:100, bilaga 2 med senaste ändring) samt förordning om utbildning till lärare och förskollärare (2021:1335 med senaste ändring).
Utbildningen utgår från av statsmakterna fastlagda mål, beslutade läroplaner och andra styrdokument för relevant verksamhetsområde och bedrivs i överensstämmelse med de internationella deklarationer och överenskommelser som Sverige förbundit sig att beakta, t.ex. FN:s konvention om barnets rättigheter. Lärarutbildningen vid HLK skall baseras på ett inkluderande perspektiv, vilket innebär strävan efter att lärarstudenterna utvecklar förmågor att anpassa verksamheten utifrån alla elevers förutsättningar, behov och olikheter.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
- visa fördjupad kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning och om barns kommunikation och språkutveckling,
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
- visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.
Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
- visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
- visa förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter,
- visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet ochrelationer,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen,
- visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.
Termin | Kursbenämning | Hp | Huvudområde | Fördjupning | Kurskod |
---|---|---|---|---|---|
1 | Förskola, skola och läraryrke på vetenskaplig grund för grundlärare (UVK) | 10,5 | G1N | LFGG11 | |
1 | Lärande och utveckling för grundlärare (UVK) | 7,5 | G1N | LLGG11 | |
1 | Verksamhetsförlagd utbildning I för grundlärare | 4,5 | G1N | LVGG11 | |
1 | Vetenskapliga perspektiv och metoder för grundlärare (UVK) | 7,5 | G1N | LVMG11 | |
2 | Naturorienterande ämnen och teknik I för grundlärare F-3 | 7,5 | G1F | LNTK12 | |
2 | Svenska I - Tidigt språkande och meningsskapande för grundlärare F-3 | 7,5 | G1F | LSMK12 | |
2 | Samhällsorienterande ämnen för grundlärare F-3 | 15 | G1F | LSOK12 | |
3 | Engelska för grundlärare F-3 | 15 | G1F | LEGK12 | |
3 | Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3 (UVK) | 7,5 | G1F | LKLK12 | |
3 | Naturorienterande ämnen och teknik II för grundlärare F-3 | 7,5 | G1F | LN2K12 | |
4 | Matematik för grundlärare I-III, F-3 | 22,5 | G1F | LMAK16 | |
4 | Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare F-3 | 7,5 | G1F | LU2K12 | |
5 | Svenska ll - Tidig läs- och skrivutveckling för grundlärare F-3 | 22,5 | G1F | L2SK12 | |
5 | Verksamhetsförlagd utbildning III för grundlärare F-3 | 7,5 | G2F | LVGN12 | |
6 | Svenska III - Kommunikation, flerspråkighet och mångfald för grundlärare F-3 | 7,5 | G1F | L3SK12 | |
6 | Bedömning och betygssättning för grundlärare F-3 (UVK) | 7,5 | G2F | LBBN12 | |
6 | Examensarbete l för grundlärare F-3 | 15 | G2E | LXGP13 | |
7 | Svenska IV - Fördjupat perspektiv på tidig läs- och skrivutveckling för grundlärare F-3 | 7,5 | A1N | L4SR22 | |
7 | Matematik IV för grundlärare F-3 | 7,5 | A1N | LM4R22 | |
7 | Specialpedagogik för grundlärare F-3 (UVK) | 7,5 | Pedagogik | A1N | LSGR22 |
7 | Skolans uppdrag och lärarens profession i ett föränderligt samhälle för grundlärare F-3 och 4-6 (UVK) | 7,5 | A1N | LSUR22 | |
8 | Utvärdering och utveckling för grundlärare F-3 (UVK) | 4,5 | A1N | LU3R23 | |
8 | Verksamhetsförlagd utbildning IV för grundlärare F-3 | 10,5 | A1N | LV3R23 | |
8 | Examensarbete ll för grundlärare F-3 | 15 | A1E | LXGT23 |
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3.
Förkunskapskrav för varje kurs anges respektive kursplan.
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 240 högskolepoäng och i övrigt uppfyller kraven för grundlärarexamen i enlighet med Högskoleförordningens examensordning (Högskoleförordningen 1993:100, bilaga 2).
Kurserna inom programmet (se kursförteckning) ska vara genomförda med godkänt resultat. Även andra kurser med liknande innehåll och omfattning kan efter beslut om tillgodoräknande ingå i examen.
Undervisningen skall präglas av studenternas medinflytande och medansvar. Studenternas medinflytande skall möjliggöras genom formell representation i för utbildningen och studiemiljön relevanta beslutande och beredande organ samt genom en fortlöpande kommunikation mellan studenter/studentrepresentanter och utbildningens ledning. Representanter för studenterna skall även beredas plats i tillfälliga arbetsgrupper vilka behandlar för utbildningen relevanta frågor samt i kurslagsarbete.
Efter varje kurs ska en utvärdering genomföras enligt särskilt fastställda anvisningar. Kursutvärderingen ska genomföras i samråd med undervisande lärare och studenterna. Den ska inriktas i huvudsak på måluppfyllelse, innehåll, uppläggning och relevans för studenternas professionella utveckling. Kursutvärderingens resultat ska sammanfattas skriftligen genom den kursansvarige lärarens försorg, samt om möjligt en student, på ett sådant sätt att den kan utgöra ett underlag för vidareutveckling av kursinnehåll och arbetsformer samt vara till ledning för kommande planering. Sammanfattad och kommenterad kursutvärdering ska göras tillgänglig för studenterna. Resultatet ska tillställas kvalitetsansvarig för utbildningen.
I slutet av utbildningen ska en samlad utvärdering av hela utbildningen genomföras.
För de i programmet ingående kurserna anges i kursplanerna de mål och föreskrifter som gäller
för respektive kurs. I* Bestämmelser och riktlinjer för utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå vid Jönköping University*(BRJU) finns mer information om till
exempel tillgodoräknande, studieuppehåll, examinationer, kursvärdering och betyg.
Jönköping University betonar ett internationellt perspektiv och arbetar för att skapa en internationell utbildnings- och forskarmiljö. Studenterna ska kunna erbjudas möjlighet att förlägga viss del av utbildningen utomlands. Svenska studenter erbjuds att studera tillsammans med inresande studenter. Internationella inslag i undervisningen på hemmaplan sker genom besökande lärare/forskare från andra länder som deltar i undervisningen. I kurserna görs internationella jämförelser och kurslitteratur på engelska förekommer i viss utsträckning.
För utlandsstudier gäller särskild ansökan och beslutas av programansvarig.
Övergångsbestämmelser
Den som har antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen
enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningen och i enlighet med den studietakt som
gällde vid antagningen. Rätten att examineras på kurser som har reviderats eller avvecklats
regleras i respektive kursplan.