UTBILDNINGSPLAN

Kompletterande pedagogisk utbildning med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ett ämne, 90 högskolepoäng

Complementary Educational Programme, 90 credits

Programkod: LGG15
Fastställd: 2025-04-14
Programstart: Hösten 2025
Utbildningsnivå: Grundnivå

Examensbenämning

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan

Degree of Bachelor of Arts/Science in Upper Secondary Education

Programbeskrivning

Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) är en akademisk professionsutbildning som syftar till att komplettera tidigare tillägnade ämneskunskaper i särskilt utvalda undervisningsämnen i gymnasieskolan eller motsvarande nivåer i vuxenutbildningen för att studenten ska kunna avlägga ämneslärarexamen enligt Förordning (2011:686) om kompletterande pedagogisk utbildning som leder till lärarexamen. De särskilt utvalda undervisningsämnena är för närvarande: biologi, engelska, företagsekonomi, fysik, geografi, historia, kemi, matematik, moderna språk, naturkunskap, religionskunskap, samhällskunskap, sociologi, svenska, svenska som andra språk och teknik. Utbildningen förutsätter att studenten redan har tillägnat sig goda ämneskunskaper.

Utbildningen omfattar 90 högskolepoäng och examen avläggs på grundnivå. Studenten läser kurser inom utbildningsvetenskaplig kärna 60 högskolepoäng samt verksamhetsförlagd utbildning 30 högskolepoäng. Den kompletterande pedagogiska utbildningens upplägg och innehåll syftar till att möta de krav och uppnå de mål som anges i högskoleförordningen (1993:100, bilaga 2 med senaste ändring), i förordning om utbildning till lärare och förskollärare (2021:1335 med senaste ändring) samt i förordning om kompletterande pedagogisk utbildning som leder till lärarexamen (2011:686 med senaste ändring).

Mål

För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan ska studenten:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Utbildningen omfattar två områden:

Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK)
Den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattar 60 högskolepoäng på såväl grund- som avancerad nivå. Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan anknyter till kommande yrkesutövning och omfattar följande:

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
VFU omfattar 30 högskolepoäng, och ska genomföras i en verksamhet som är relevant för studentens inriktning. 15 högskolepoäng riktas mot innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan och 15 högskolepoäng mot ämnesstudierna.

Kurser

Förändring av kurser kan förekomma, så länge det inte väsentligt påverkar utbildningens innehåll och övergripande lärandemål.

Obligatoriska kurser

Termin Kursbenämning Hp Huvudområde Fördjupning Kurskod
1 Didaktik för KPU (UVK) 7,5 Didaktik A1N LDPR25
1 Lärande och utveckling för KPU (UVK) 7,5 G1N LLRG15
1 Perspektiv på skolans uppdrag och läraryrkets villkor i ett föränderligt samhälle I för KPU (UVK) 15 G1N LPUG15
2 Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för KPU (UVK) 7,5 A1N LKLR25
2 Specialpedagogik för KPU (UVK) 7,5 Pedagogik A1N LSKR25
2 Verksamhetsförlagd utbildning I för KPU90 15 G2F LV1N15
3 Bedömning och betygsättning för KPU (UVK) 7,5 A1N LBKR26
3 Perspektiv på skolans uppdrag och läraryrkets villkor i ett föränderligt samhälle II för KPU (UVK) 3 A1F LPSS26
3 Utvärdering och utveckling för KPU (UVK) 4,5 A1N LUUR26
3 Verksamhetsförlagd utbildning II för KPU90 15 A1N LV2R26

Undervisning och examination

För varje kurs i utbildningen finns en särskild kursplan som är ett juridiskt bindande dokument. Undervisnings- och examinationsformerna för de kurser som ges inom utbildningen framgår av kursplanerna. Närmare bestämmelser och information om examination och betygsättning återfinns i Bestämmelser och riktlinjer för utbildning vid Jönköping University (BRJU), i respektive kursplan samt i respektive studieguide.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3. Dessutom krävs ämnesstudier i ett ämne omfattande minst 120 hp, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 hp. Med ämne avses relevant undervisningsämne i gymnasieskolan.

Tillgodoräknande

En student som har gått igenom delar av högskoleutbildning med godkända resultat vid någon annan svensk eller utländsk högskola, eller har inhämtat motsvarande kunskaper och färdigheter på annat sätt, kan efter prövning få detta tillgodoräknat inom ramen för utbildningen. Efter framställan av studenten, innehållande nödvändig dokumentation, fattas beslut om tillgodoräknande kan ske.

Villkor för fortsatta studier

Särskilda förkunskapskrav inom utbildningen anges i respektive kursplan.

Examenskrav

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten har fullgjort erforderliga kursfordringar och i övrigt uppfyller kraven för ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan i enlighet med Förordning (2011:686) om kompletterande pedagogisk utbildning som leder till ämneslärarexamen, med senare ändringar.
Kurserna inom programmet (se Kurser) ska vara genomförda med godkänt resultat. Även andra kurser med liknande innehåll och omfattning kan efter särskilt beslut av utbildningsledare ingå i examen (se Tillgodoräknande).

Övrigt

Särskilda förkunskapskrav för kurs inom programmet anges i respektive kursplan.

Studieuppehåll
Studenter som antagits till ett program har platsgaranti på de kurser som ingår i programmet, eller motsvarande kurser, under den tid som motsvarar normalstudietid på programmet. En student kan beviljas studieuppehåll om skäl finns. En student som fått studieuppehåll har rätt att återuppta studierna efter uppehållstidens utgång med samma garanti för plats som gällde före studieuppehållet men med reservation för att ändringar av utbildnings- och kursplaner kan genomföras under uppehållstiden.

Avrådan och avbrytande av studier
Om det föreligger tveksamhet om en students förutsättningar att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller om hans/hennes lämplighet för det yrke utbildningen syftar till ska utbildningsledningen utreda om studenten bör avrådas från att fullgöra utbildningen.
Utredningen ska ske i samråd med berörda lärare inom såväl högskole- som verksamhetsförlagda delar av utbildningen och ska också innefatta ingående samtal med studenten själv. En student, som efter utredning bedöms sakna tillräckliga förutsättningar för att fullfölja utbildningen eller vara olämplig för yrket, ska avrådas från att fortsätta studierna. Studenten ska då beredas tillfälle att med studievägledare diskutera alternativa utbildningar. En student som efter tre möjligheter att nå godkänt resultat på verksamhetsförlagda studier ändå inte nått godkänt resultat ska avrådas från fortsatta studier.