Förskollärarprogrammet, 210 högskolepoäng
Pre-School Teacher Education Programme, 210 credits
Programkod: | LGFO7 |
Fastställd: | 2025-03-01 |
Programstart: | Hösten 2025 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Förskollärarprogrammet är en professionsutbildning som ger kunskaper och färdigheter för yrkesverksamhet som förskollärare. Utbildningen omfattar 210 högskolepoäng och examen avläggs på grundnivå. Förskollärarexamen utfärdas i enlighet med högskoleförordningen (1993:100, bilaga 2 med senaste ändring) samt förordning om utbildning till lärare och förskollärare (2021:1335 med senaste ändring).
För förskollärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som förskollärare i den verksamhet som utbildningen avser.
Kunskap och förståelse
För förskollärarexamen ska studenten
Färdighet och förmåga
För förskollärarexamen ska studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För förskollärarexamen ska studenten
Utbildningen omfattar följande:
• utbildningsvetenskaplig kärna om 60 hp
• studier inom det förskolepedagogiska området om 120 hp
• verksamhetsförlagd utbildning om 30 hp
Den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK)
Den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattar 60 högskolepoäng. Studierna inom UVK anknyter till kommande yrkesutövning och omfattar följande:
• skolväsendets historia, organisation och villkor samt förskolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
• läroplansteori och didaktik,
• vetenskapsteori och forskningsmetodik,
• utveckling, lärande och specialpedagogik,
• sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
• uppföljning och analys av lärande och utveckling, och
• utvärdering och utvecklingsarbete.
Studier inom det förskolepedagogiska området
Det förskolepedagogiska området omfattar 120 hp varav 30 hp är på avancerad nivå. Utbildningen innehåller ett självständigt arbete (examensarbete), 15 hp.
Examensarbete
Examensarbetet skrivs inom det förskolepedagogiska området och ska spegla utbildningens examensmål. De kunskaper som studenten har tillägnat sig inom verksamhetsförlagda utbildningen och UVK ska också finnas med. Syftet med examensarbetet är att studenten förbereds för att bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrket.
Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)
VFU omfattar 30 högskolepoäng, och ska genomföras i en för förskollärare relevant verksamhet. Genom de verksamhetsförlagda delarna av utbildningen ska utbildningen knytas samman med den kommande yrkesverksamheten, och studenten ges praktisk erfarenhet av, övning i, och systematisk förberedelse för sin kommande yrkesverksamhet. Studenterna ska, både under handledning och självständigt, utveckla kompetens att svara för planering, genomförande, dokumentation, utvärdering och utveckling av pedagogisk verksamhet och undervisning. Särskild vikt läggs vid förmågan att se alla barns och elevers olikheter och behov.
Studenter är skyldiga att inför verksamhetsförlagd utbildning visa upp giltigt registerutdrag från polisen. Studenten ansvarar för att i god tid före verksamhetsförlagd utbildning ordna ett sådant registerutdrag. Det åligger huvudmannen för skolan att kontrollera att studenten kan uppvisa ett giltigt registerutdrag.
Progression
Programmet omfattar kurser som är placerade i en studiegång som sammantaget bidrar till att studenterna successivt utvecklar sin förmåga att arbeta självständigt som förskollärare. Progression sker både inom det vetenskapliga och det professionella fältet. Progression av kurser sker dels inom grundnivån, dels mellan grundnivå och avancerad nivå. Det personliga ansvaret för utbildningens resultat betonas.
Efter genomgången utbildning ska studenterna ha tillägnat sig både goda förskolepedagogiska kunskaper och förskollärarspecifika yrkeskunskaper, vilket kräver god integrering mellan de tre utbildningsområdena och en god växelverkan mellan de högskoleförlagda och de verksamhetsförlagda delarna. Kunskaper och färdigheter i att använda praktiska, estetiska och digitala verktyg integreras i kurserna.
I Förskollärarprogrammet ingår nedanstående kurser. För varje kurs finns en särskild kursplan upprättad. Viss omflyttning av kurser mellan terminer kan ske utan påverkan på utbildningens innehåll och progression. Kursernas benämning och innehåll kan komma att utvecklas så länge det ligger i linje med programmets inriktning och mål.
Termin | Kursbenämning | Hp | Huvudområde | Fördjupning | Kurskod |
---|---|---|---|---|---|
1 | Förskola, skola och läraryrke på vetenskaplig grund för förskollärare (UVK) | 10,5 | G1N | L1FSOL | |
1 | Lärande och utveckling för förskollärare (UVK) | 7,5 | G1N | L1LOUF | |
1 | Verksamhetsförlagd utbildning I för förskollärare | 4,5 | G1N | L1VG11 | |
1 | Vetenskapliga perspektiv och metoder för förskollärare (UVK) | 7,5 | G1N | LVFG11 | |
2 | Didaktik i förskola I | 15 | Pedagogik | G1F | LDFK14 |
2 | Uppföljning, utvärdering och utveckling I för förskollärare (UVK) | 7,5 | G1F | LU1K12 | |
2 | Verksamhetsförlagd utbildning II för förskollärare | 7,5 | G1F | LV2K12 | |
3 | Barns språkliga lärande och kommunikation i förskolan | 15 | Pedagogik | G1F | L1BSLO |
3 | Utforskande matematik i förskolan | 15 | Pedagogik | G1F | L1UMIF |
4 | Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap i förskolan (UVK) | 7,5 | G1F | LKPK12 | |
4 | Naturvetenskap och teknik i förskolan | 15 | G1F | LNVK14 | |
4 | Specialpedagogik i förskolan (UVK) | 7,5 | Pedagogik | G1F | LSCK12 |
5 | Förskolan i ett föränderligt samhälle (UVK) | 7,5 | Pedagogik | G2F | L1FIEF |
5 | Verksamhetsförlagd utbildning III för förskollärare | 7,5 | G2F | L2VN12 | |
5 | Förskollärarens profession | 7,5 | Pedagogik | G2F | LFPN12 |
5 | Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan II | 7,5 | Pedagogik | G2F | LU2N12 |
6 | Verksamhetsförlagd utbildning IV för förskollärare | 10,5 | G2F | L4VN13 | |
6 | Examensarbete för förskollärare | 15 | G2E | LELP12 | |
6 | Vetenskapliga metoder för förskollärare (UVK) | 4,5 | G2F | LVLN13 | |
7 | Didaktik i förskola III | 15 | Pedagogik | A1F | L2DIFF |
7 | Didaktik i förskola II | 15 | Pedagogik | A1N | L2DIFI |
Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3, Matematik 1 eller motsvarande kunskaper.
En student som gått igenom delar av högskoleutbildning med godkända resultat vid någon annan svensk eller utländsk högskola, eller har inhämtat motsvarande kunskaper och färdigheter på annat sätt, kan efter prövning få detta tillgodoräknat inom ramen för förskollärarutbildningen. Efter framställan av studenten, innehållande nödvändig dokumentation, fattas beslut om tillgodoräknande.
Särskilda förkunskapskrav inom utbildningen anges i respektive kursplan.
Förskollärarexamen avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 210 högskolepoäng och i övrigt uppfyller kraven för förskollärarexamen i enlighet med Högskoleförordningens examensordning (Högskoleförordningen 1993:100, bilaga 2).
Kurserna inom programmet (se kursförteckning) ska vara genomförda med godkänt resultat. Även andra kurser med liknande innehåll och omfattning kan efter särskilt beslut ingå i examen.
Undervisningen ska präglas av studenternas medinflytande och medansvar. Representanter för studenterna skall även beredas plats i tillfälliga arbetsgrupper vilka behandlar frågor som är relevanta för utbildningen.
Efter varje kurs ska en kursvärdering genomföras. Kursvärderingen ska genomföras i samråd med undervisande lärare, kursutvecklare och studenter. Den ska inriktas i huvudsak på måluppfyllelse, innehåll, upplägg och relevans för studenternas professionella utveckling mot den kommande yrkesprofessionen. Syftet med kursvärderingen är att det utgör ett underlag för vidareutveckling av kursinnehåll och arbetsformer samt vara till ledning för kommande planering. Sammanfattad och kommenterad kursutvärdering ska göras tillgänglig för studenter.
För de i programmet ingående kurserna anges i kursplanerna de mål och föreskrifter som gäller för respektive kurs. I Bestämmelser och riktlinjer för högskoleutbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå vid Jönköping University (BRJU) finns mer information om exempelvis studieuppehåll, examinatorer, kursvärdering och betyg.
Jönköping University betonar ett internationellt perspektiv och arbetar för att skapa en internationell utbildnings- och forskarmiljö. I utbildningen finns möjlighet att förlägga viss del av utbildningen utomlands. Svenska studenter erbjuds att studera tillsammans med inresande studenter. Internationella inslag i undervisningen på hemmaplan sker genom besökande lärare/forskare från andra länder som deltar i undervisningen. Viss undervisning sker på engelska. I kurserna görs internationella jämförelser och kurslitteratur på engelska används.
Huvudort för utbildningen är Jönköping. I de fall utbildningen genomförs på annat campus, eller som distans, kan utbildningsmoment och examinationer ändå komma att genomföras i Jönköping för att säkerställa utbildningens kvalitet och studenternas rättssäkerhet. Om så sker ska information ges i så god tid som möjligt.
Övergångsbestämmelser
Den som har antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningen och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningen. Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan.