KURSPLAN

Företagsekonomi och marknadsföring, 7,5 högskolepoäng

Business and Marketing, 7,5 credits

Kurskod: TFEK16
Fastställd: 2025-02-01
Gäller fr.o.m.: 2026-08-31
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (75%) och Tekniska området (25%)
Ämnesgrupp: Företagsekonomi
Fördjupning: G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Kursen behandlar företagsekonomi, entreprenörskap, marknadsföring och försäljning på en grundläggande nivå. I kursen upprättas en affärsplan inklusive en marknadsplan med inriktning på en marknad för en möbel i ett nystartat företag.

Kursen innehåller följande moment:

Undervisningsformer

Undervisningen ges i form av föreläsningar, övningar och projekt.

Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Möbeldesign 1, 7,5hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller U.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment Omfattning Betyg
Tentamen 1 5 hp 5/4/3/U
Projekt 2,5 hp G/U
1Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts

Kurslitteratur

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Företagsekonomi 100
Författare: Per-Hugo Skärvad och Jan Olsson
Förlag:
ISBN: 9789147149063