Förskola, skola och läraryrke på vetenskaplig grund för grundlärare (UVK), 10,5 högskolepoäng
Preschool, School and the Teaching Profession based on Science for Teachers in Primary School years, 10,5 credits
Kurskod: | LFGG11 |
Fastställd: | 2025-06-24 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-09-01 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
Ämnesgrupp: | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Fördjupning: | G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och laborationer och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet och registrerad student på termin 1 på Grundlärarprogrammet eller motsvarande.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två individuella skriftliga tentamen, grupplaborationer och två seminarier.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom dessutom betyget Väl godkänd på skriftlig individuell tentamen del 2 samt seminarium 1.
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell skriftlig tentamen, del 1 | 1 hp | G/U |
Individuell skriftlig tentamen, del 2 | 4,5 hp | VG/G/U |
Seminarium 1 | 2,5 hp | VG/G/U |
Seminarium 2 | 1,5 hp | G/U |
Grupplabarationer | 1 hp | G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Bergman, Marina (2025). Att studera på högskolan - studieteknik och motivation på vägen. Studentlitteratur. 248 s.
Bie, Kristin (2014). Reflektionshandboken för pedagoger. Gleerup. 94 s.
Insulander, Eva & Selander, Staffan (Red.) (2023). Att bli lärare. Liber. 344 s.
Jarl, Maria & Larsson, Hans Albin (Red). (2020). Utbildningens organisation och villkor -demokratins grunder. Natur & Kultur. 241 s,
SFS (2010:800) Skollagen. Norstedts juridik. (finns digitalt)
Skolverket (2024). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Skolverket. (finns digitalt)
Wahlström, Ninni (2022). Läroplansteori och didaktik . Gleerup Utbildning. 213 s.
Aktuellt material från Skolverket, vetenskapliga artiklar och digitalt material tillkommer.
Referenslitteratur:
Språkrådet (2017).*Svenska skrivregler.*Liber AB. 264 s.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen