KURSPLAN

Barns språkliga lärande och kommunikation i förskolan, 15 högskolepoäng

Children's Language Learning and Communication in Preschool, 15 credits

Kurskod: L1BSLO
Fastställd: 2025-04-24
Gäller fr.o.m.: 2025-09-01
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Övriga områden (20%) och Undervisningsområdet (80%)
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt
Fördjupning: G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat inom Utbildningsvetenskaplig kärna om minst 18 hp samt minst 5 hp i Didaktik i förskola I, 15 hp dessutom krävs godkänt resultat i Verksamhetsförlagd utbildning I, 4,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Lärandemålen utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment samt god språkbehandling i tal och skrift. För betyget Väl godkänd krävs utöver vad som krävs för Godkänd betyget Väl godkänd på Seminarier I, Individuell skriftlig inlämningsuppgift samt Individuell skriftlig tentamen


Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment Omfattning Betyg
Gruppredovisning 1 hp G/U
Seminarium I 2,5 hp VG/G/U
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 4 hp VG/G/U
Seminarium II 2 hp G/U
Seminarium III 2,5 hp G/U
Individuell skriftlig tentamen 3 hp VG/G/U

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.


Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.


Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.


Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Kurslitteratur

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

De Geer, Boel. (2024). Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år . Natur & Kultur


Fast, Carina (2019). Literacy – i familj, förskola och skola . Studentlitteratur AB


Gjems, Liv (2011). Barn samtalar sig till kunskap . Studentlitteratur. 149 s.


Hermansson, Kristina. & Nordenstam, Anna. (Red). (2024). Rum för läsning. Att arbeta med litteratur i förskolan. Studentlitteratur


Herrlin, Katarina., Frank, Elisabeth. & Ackesjö, Helena (2019). Förskoleklassens didaktik – Möjligheter och utmaningar . Natur & Kultur.


Holmberg, Ylva. (Red). (2014). Rösträtt – musik på barns villkor. Gehrmans musikförlag. 155 s.


Hvit Lindstrand, Sara (2015). Små barns tecken och meningsskapande i förskola. Multimodalt görande och teknologi. Nr. 30. Dissertation. Jönköping University, 30. Jönköping School of Education and Communication.

Hvit Lindstrand, Sara (2018). De yngsta barnens teckenskapande. (artikel). Skolverket https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR140096

Sandell Ring, Annika. (2021). Mångfaldens förskola - flerspråkighet, omsorg och undervisning . Studentlitteratur AB. 400 s.

Inscannat/övrigt material tillkommer. ca. 100 sidor.

Referensmaterial:

Ahrne, Göran. & Svensson, Peter. (Red.) (2015).Handbok i kvalitativa metoder. Liber. Valda delar.

Åkerblom, Annika, Hellman, Anette. & Niklas Pramling (red.) (2020).Metodologi – För studier i, om och med förskolan. Gleerups Utbildning AB.


Litteraturreferenser – så skriver du

https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html


Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet

Finns på lärplattformen