Barns språkliga lärande och kommunikation i förskolan, 15 högskolepoäng
Children's Language Learning and Communication in Preschool, 15 credits
Kurskod: | L1BSLO |
Fastställd: | 2025-04-24 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-09-01 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Övriga områden (20%) och Undervisningsområdet (80%) |
Ämnesgrupp: | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Fördjupning: | G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
Huvudområde: | Pedagogik |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat inom Utbildningsvetenskaplig kärna om minst 18 hp samt minst 5 hp i Didaktik i förskola I, 15 hp dessutom krävs godkänt resultat i Verksamhetsförlagd utbildning I, 4,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Lärandemålen utgör grund för examination.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment samt god språkbehandling i tal och skrift. För betyget Väl godkänd krävs utöver vad som krävs för Godkänd betyget Väl godkänd på Seminarier I, Individuell skriftlig inlämningsuppgift samt Individuell skriftlig tentamen
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Gruppredovisning | 1 hp | G/U |
Seminarium I | 2,5 hp | VG/G/U |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | VG/G/U |
Seminarium II | 2 hp | G/U |
Seminarium III | 2,5 hp | G/U |
Individuell skriftlig tentamen | 3 hp | VG/G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
De Geer, Boel. (2024). Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år . Natur & Kultur
Fast, Carina (2019). Literacy – i familj, förskola och skola . Studentlitteratur AB
Gjems, Liv (2011). Barn samtalar sig till kunskap . Studentlitteratur. 149 s.
Hermansson, Kristina. & Nordenstam, Anna. (Red). (2024). Rum för läsning. Att arbeta med litteratur i förskolan. Studentlitteratur
Herrlin, Katarina., Frank, Elisabeth. & Ackesjö, Helena (2019). Förskoleklassens didaktik – Möjligheter och utmaningar . Natur & Kultur.
Holmberg, Ylva. (Red). (2014). Rösträtt – musik på barns villkor. Gehrmans musikförlag. 155 s.
Hvit Lindstrand, Sara (2015). Små barns tecken och meningsskapande i förskola. Multimodalt görande och teknologi. Nr. 30. Dissertation. Jönköping University, 30. Jönköping School of Education and Communication.
Hvit Lindstrand, Sara (2018). De yngsta barnens teckenskapande. (artikel). Skolverket https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR140096
Sandell Ring, Annika. (2021). Mångfaldens förskola - flerspråkighet, omsorg och undervisning . Studentlitteratur AB. 400 s.
Inscannat/övrigt material tillkommer. ca. 100 sidor.
Referensmaterial:
Ahrne, Göran. & Svensson, Peter. (Red.) (2015).Handbok i kvalitativa metoder. Liber. Valda delar.
Åkerblom, Annika, Hellman, Anette. & Niklas Pramling (red.) (2020).Metodologi – För studier i, om och med förskolan. Gleerups Utbildning AB.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen