KURSPLAN

Migration och integration, 15 högskolepoäng

Migration and Integration, 15 credits

Kurskod: LMIK11
Fastställd: 2025-05-26
Gäller fr.o.m.: 2025-09-01
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: Sociologi
Fördjupning: G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Huvudområde: Globala studier

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.


I kursen används digital lärplattform.


Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt genomförda kurser inom huvudområdet Globala studier 30 hp varav 15 hp ska vara godkända

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Lärandemålen utgör grund för examination.


Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningar och två examinerande seminarium.


För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment. För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften med denna betygsskala.


Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment Omfattning Betyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 7 hp VG/G/U
Seminarium 1 1,5 hp G/U
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 5 hp G/U
Seminarium 2 1,5 hp G/U

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Kurslitteratur

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Alan Bryman, Tom Clark, Liam Foster, Luke Sloan (2025). Brymans Samhällsvetenskapligametoder. Fjärde upplagan. Liber.

Beken Saatçioğlu (2020) The European Union’s refugee crisis and rising functionalism in EU-Turkey relations, Turkish Studies, 21:2, 169-187


Byström, Mikael & Frohnert, Pär. (Red.) (2013). Reaching a state of hope: refugees,immigrants and the Swedish welfare state, 1930-2000. Nordic Academic Press.


Darvishpour, Mehrdad & Charles Westin (red) (2021). Migration och etnicitet: Perspektiv på mångfald i Sverige. Studentlitteratur AB


Fattali, Hoda., & Wahlström Smith, Åsa. (2023). Learning from the outsiders-within: wearing the niqab in Swedish teacher profession and training. Race, Ethnicity and Education, 1-15. https://doi.org/10.1080/13613324.2023.2183515


Hjerm, Mikael., Lindgren, Simon.& Nilsson, Marco. (2014). Introduktion tillsamhällsvetenskaplig analys. Gleerups.

Institutet för Mänskliga Rättigheter (2025). Årsrapport 2025. Institutet för Mänskliga Rättigheter. https://mrinstitutet.se/wp-content/uploads/2025/03/rapport_Arsrapport_manskliga-raittigheter-2025.pdf (Valda delar)


Lavenex, Sandra (2006). Shifting up and out: The foreign policy of European immigration control, West European Politics, 29, 2, 329-350

Lindberg, Annika. (2021). (O)säkerhet som politiskt mål och verktyg: Migrationsverkets fängelselika förvar. Ur: Elsrud, Torun, Sabine Gruber, och Anna Lundberg. (Red). Rättssäkerheten och solidariteten - vad hände? En antologi om mottagande av människor på flykt. Linköping: Asylkommissionen, Linköpings universitet. Finns tillgänglig här: https://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1554725&dswid=-153


McAuliffe, M., P. Rojas Coppari, M.J. Abbasi-Shavazi and O.A. Maunganidze (2024). Chapter 5: Migration and human security: Unpacking myths and examining new realities and responses. In: World Migration Report 2024 (M.McAuliffe and L.A. Oucho, eds.). International Organization for Migration (IOM), Geneva.


Money, Jeannette, and Sarah P. Lockhart, eds. (2021). Introduction to International Migration: Population Movements in the 21st Century. Routledge. Chapt. 1 and 13.


Seidlitz, Madeleine. (2022). Asylrätt – En praktisk introduktion. Tredje upplagan. Norstedts.


Wahlström Smith, Åsa. (2018). “Hiding in Plain Sight”: Daily Strategies and Fear Managementamong Undocumented Refugee Children in Sweden. Journal of Refugee Studies, 31(4), 588–604. https://doi.org/10.1093/jrs/fex046


Litteraturreferenser – så skriver du

https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html


Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet

Finns på lärplattformen