Migration och integration, 15 högskolepoäng
Migration and Integration, 15 credits
| Kurskod: | LMIK11 |
| Fastställd: | 2025-05-26 |
| Gäller fr.o.m.: | 2025-09-01 |
| Utbildningsnivå: | Grundnivå |
| Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
| Ämnesgrupp: | Sociologi |
| Fördjupning: | G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
| Huvudområde: | Globala studier |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet samt genomförda kurser inom huvudområdet Globala studier 30 hp varav 15 hp ska vara godkända
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningar och två examinerande seminarium.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment. För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften med denna betygsskala.
| Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
|---|---|---|
| Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 7 hp | VG/G/U |
| Seminarium 1 | 1,5 hp | G/U |
| Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | G/U |
| Seminarium 2 | 1,5 hp | G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Alan Bryman, Tom Clark, Liam Foster, Luke Sloan (2025). Brymans Samhällsvetenskapligametoder. Fjärde upplagan. Liber.
Beken Saatçioğlu (2020) The European Union’s refugee crisis and rising functionalism in EU-Turkey relations, Turkish Studies, 21:2, 169-187
Byström, Mikael & Frohnert, Pär. (Red.) (2013). Reaching a state of hope: refugees,immigrants and the Swedish welfare state, 1930-2000. Nordic Academic Press.
Darvishpour, Mehrdad & Charles Westin (red) (2021). Migration och etnicitet: Perspektiv på mångfald i Sverige. Studentlitteratur AB
Fattali, Hoda., & Wahlström Smith, Åsa. (2023). Learning from the outsiders-within: wearing the niqab in Swedish teacher profession and training. Race, Ethnicity and Education, 1-15. https://doi.org/10.1080/13613324.2023.2183515
Hjerm, Mikael., Lindgren, Simon.& Nilsson, Marco. (2014). Introduktion tillsamhällsvetenskaplig analys. Gleerups.
Institutet för Mänskliga Rättigheter (2025). Årsrapport 2025. Institutet för Mänskliga Rättigheter. https://mrinstitutet.se/wp-content/uploads/2025/03/rapport_Arsrapport_manskliga-raittigheter-2025.pdf (Valda delar)
Lavenex, Sandra (2006). Shifting up and out: The foreign policy of European immigration control, West European Politics, 29, 2, 329-350
Lindberg, Annika. (2021). (O)säkerhet som politiskt mål och verktyg: Migrationsverkets fängelselika förvar. Ur: Elsrud, Torun, Sabine Gruber, och Anna Lundberg. (Red). Rättssäkerheten och solidariteten - vad hände? En antologi om mottagande av människor på flykt. Linköping: Asylkommissionen, Linköpings universitet. Finns tillgänglig här: https://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1554725&dswid=-153
McAuliffe, M., P. Rojas Coppari, M.J. Abbasi-Shavazi and O.A. Maunganidze (2024). Chapter 5: Migration and human security: Unpacking myths and examining new realities and responses. In: World Migration Report 2024 (M.McAuliffe and L.A. Oucho, eds.). International Organization for Migration (IOM), Geneva.
Money, Jeannette, and Sarah P. Lockhart, eds. (2021). Introduction to International Migration: Population Movements in the 21st Century. Routledge. Chapt. 1 and 13.
Seidlitz, Madeleine. (2022). Asylrätt – En praktisk introduktion. Tredje upplagan. Norstedts.
Wahlström Smith, Åsa. (2018). “Hiding in Plain Sight”: Daily Strategies and Fear Managementamong Undocumented Refugee Children in Sweden. Journal of Refugee Studies, 31(4), 588–604. https://doi.org/10.1093/jrs/fex046
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen