KURSPLAN

Arbetets betydelse - meningsskapande, identitet och lärande, 7,5 högskolepoäng

The Meaning of Work - Meaning-making, Identity and Learning, 7,5 credits

Kurskod: LABR24
Fastställd: 2025-06-09
Gäller fr.o.m.: 2025-09-01
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: Pedagogik
Fördjupning: A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp med lägst 90 hp inom det samhällsvetenskapliga området eller i pedagogik, socialt arbete, studie- och yrkesvägledning eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Betygen A, B, C, D och E är alla godkända betyg. Kursbetyget bestäms av betyget på individuell skriftlig inlämninguppgift.

Formen för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information om bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.


Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment Omfattning Betyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 7,5 hp A/B/C/D/E/FX/F

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Kurslitteratur

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Baldry, Chris, Hyman, Jeff, Taylor, Phil, Bain, Peter, Scholarios, Dora, Marks, Abigail, Watson, Aileen, Gilbert, Kay, Gall, Gregor & Bunzel, Dirk (2007). The Meaning of Work in the New Economy. Palgrave Macmillian.

Bimrose, J., Brown, A., & Barnes, S-A. (2008). Researching careers, learning and identities: Career attachments as anchors or chains? Perspectives in Education. Vol. 26 (3). pp- 71-80.

Blustein, D. L. (2019). The importance of work in an age of uncertainty - The eroding work experience in America . Oxford University Press. (Digital resurs via Högskolebiblioteket)

Blustein, David L., Kenny, Maureen. E., Di Fabio, Annamaria, & Guichard, Jean (2019). Expanding the Impact of the Psychology of Working: Engaging Psychology in the Struggle for Decent work and Human right. Journal of Career Assessment. Vol. 27 (1). 3-28. DOI: 10.1177/1069072718774002 (26 sidor)

Blustein, D.L., Devenis. L.E., & Kidney, B.A. (1989). Relationships between the identity formation process and career development. Journal of Counseling Psychology. Vo. 26 (2). pp.196- 202.

Brophy, Sean, Christie, Fiona, and Scurry, Tracy. (2025). Field of study and the subjective labour market outcomes of UK graduates: examining meaningful work, career progression, and skills utilization. Studies in Higher Education . Available open access

Cunningham, Eileen, Christie, Fiona, Deakin, Ria, and Jones, Katy. (2024). Embedding the concept of Decent Work in career development learning. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling. Vol 53 (1), pp 36-50.

Elliot, Anthony (Ed). (2011). Routledge Handbook of Identity Studies. Routledge. (selected chapters)

Girdler, Ross (2023). Investigating the relationship between post-injury occupational change and persistent occupational identity. Doctoral Thesis: University of Wollongong, Australia. (Digital resurs via lärplattform)

Jarvis, P. (2009). Learning to be a person in society: learning to be me. In K. Illeris (Ed.), Contemporary theories of learning. Learning theorists… in their own words (pp. 21-34).

Mezirow, J. (2009). An overview on transformative learning. In K. Illeris (Ed.), Contemporary theories of learning. Learning theorists…in their own words . (pp. 90-105.)

Ravanelle, Alexandrea J. (2019). Hustle and Gig. University of California Press. 288 p.

Ulfsdotter Eriksson, Y., & Linde, M. (2014). "Being" or "doing" a profession: Work as a matter of social identity. International journal of Interdisciplinary cultural studies. Vol 8 (1). pp.33-43.

Wilinska, Monika, Rolander, Bo., & Bülow, Pia H. (2021). When I'm 65: On the Age-negotiated Duty to Work. Work, Employment and society. Vol. 35 (1), pp 21-36.



Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen.