KURSPLAN

Förskola, skola och läraryrke på vetenskaplig grund för förskollärare (UVK), 10,5 högskolepoäng

Science-Based Preschool, School and Teaching Profession for Preschool Teachers (ES), 10,5 credits

Kurskod: L1FSOL
Fastställd: 2025-05-28
Gäller fr.o.m.: 2025-09-01
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet (95%) och Övriga områden (5%)
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt
Fördjupning: G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på svenska eller engelska.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 (eller motsvarande kunskaper)

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Lärande utgör grund för examination.


Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen, grupplaboration och seminarier.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på alla examinationsmoment där detta betyg kan erhållas.


Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment Omfattning Betyg
Individuell skriftlig tentamen, 1 1 hp G/U
Individuell skriftlig tentamen, 2 3,5 hp VG/G/U
Grupplaboration 2 hp G/U
Seminarium 1 1,5 hp G/U
Seminarium 2 2,5 hp VG/G/U

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Kurslitteratur

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.


Bergman, Marina. (2022). Att studera på högskolan: studieteknik och motivation på vägen. Studentlitteratur. 248 s.

Engdahl, Ingrid, Ärlemalm-Hagsér, Eva (Red.) (2020). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Liber. 286 s.

Lundgren, Ulf, Säljö, Roger & Liberg, Caroline (Red.) (2020). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Natur & Kultur. Valda delar, ca 250 s.

Riddersporre, Bim & Erlandsson, Magnus (Red.). (2022). Att styra förskolan med värdegrund. Studentlitteratur. 146 s.

Skolverket (2018). Läroplan förskolan Lpfö 18 . Skolverket. 20 s.

Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Skolverket. 262 s.

Utbildningsdepartementet (2006). Förskola i politiken – om intentioner och beslut bakom den svenska förskolans framväxt. Regeringskansliet.
90 s. Finns att hämta som pdf.

SFS (2010:800). Skollagen. Norstedts juridik. 228 s. Finns att hämta som pdf.

Wahlström, Ninni (2022/2023). Läroplansteori och didaktik. (2 uppl.). Gleerup Utbildning AB. 213 s.

Artiklar och annan litteratur om ca 100 sidor kan tillkomma.

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.


Referensmaterial
Språkrådet (2017).Svenska skrivregler.Liber. 336 s.


Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html


Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet

Finns på lärplattformen