Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom, 30 högskolepoäng
Occupational Therapy for Activity Limitations in Disability and Disease, 30 credits
| Kurskod: | H1AOAV |
| Fastställd: | 2025-09-24 |
| Gäller fr.o.m.: | 2026-08-24 |
| Utbildningsnivå: | Grundnivå |
| Utbildningsområde: | Vårdområdet (65%) och Medicinska området (35%) |
| Ämnesgrupp: | Terapi, rehabilitering och kostbehandling |
| Fördjupning: | G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
| Huvudområde: | Arbetsterapi |
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning
Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning
Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning
Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning
Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning
Kursen genomförs i form av studiegruppsarbete, ALC-lektioner, workshops och seminarier.
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning
Kursen genomförs i form av verksamhetsförlagda studier under handledning av arbetsterapeut samt deltagande i seminarier.
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning
Kursen genomförs i form av studiegruppsarbete, ALC-lektioner, workshops och seminarier.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet och avslutad kurs Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 hp samt genomgången kurs Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 hp eller motsvarande kunskaper.
Delkurs 1: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp
Delkursen examineras i form av en muntlig examination och seminarier.
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Delkursen examineras i form av verksamhetsförlagd utbildning inklusive seminarium och skriftlig inlämningsuppgift. Underlag för betygsättning av verksamhetsförlagd utbildning utgörs av bedömningsunderlag från handledare.
Delkurs 3: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp
Delkursen examineras i form av en kombinerad examination genom skriftlig inlämningsuppgift, muntlig examination och praktisk examination. Dessutomexamineras delkursen genom seminarier och en skriftlig inlämningsuppgift i form av en reflektionsuppgift.
| Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
|---|---|---|
| Muntlig examination (1) | 3 hp | G/U |
| Seminarier (1) | 3 hp | G/U |
| Verksamhetsförlagd utbildning inklusive seminarier (2) | 5,5 hp | G/U |
| Skriftlig inlämningsuppgift (2) | 0,5 hp | G/U |
| Kombinerad examination (3) | 12 hp | G/U |
| Seminarier (3) | 4,5 hp | G/U |
| Skriftlig inlämningsuppgift (3) | 1,5 hp | G/U |
Närvarobestämmelser
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp kräver obligatorisk närvaro om 36 timmar per vecka inom verksamhetsförlagd utbildning.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagd utbildning
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat.
Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Avbrott på verksamhetsförlagd utbildning eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre gånger på verksamhetsförlagd utbildning i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på verksamhetsförlagd utbildning ska erbjudas samtal med studievägledare.
Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp
Fischer, A.G., & Marterella, A. (2019).Powerful Practice: A model for authentic occupational therapy. CIOTS, Center for Innovative OT Solutions, INC.
Higgs J., Jensen, G. M., Loftus, S., & Christensen, N. (2019). Clinical reasoning in the health professions (4th ed.). Elsevier.
Kielhofner, G. (2009). Conceptual foundations of occupational therapy practice (4th ed.). F.A. Davis Co.
Law, M., Baptiste, S., Carswell, A., McColl, M.A., Polatajko, H., & Pollock, N. (2024). Canadian Occupational Performance Measure (COPM), (K. Samuelsson & A. Bergström, övers. och bearb.; 5:e uppl.,, 2:a tryckn.). Sveriges Arbetsterapeuter. (Original work published 2019)
Socialstyrelsen. (2020). Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa – ICF. Socialstyrelsen. Finns nedladdningsbart som pdf.
Taylor, R. R., Bowyer, P., & Fisher, G. (2024). Kielhofner’s model of human occupation : theory and application (6th ed.). Wolters Kluwer.
Taylor, R. R. (2020). The intentional relationship: occupational therapy and use of self. (2nd ed.). F.A. Davis Company.
Törnquist, K. & Sonn, U. (2022). ADL-taxonomin: en bedömning av aktivitetsförmågan. Sveriges Arbetsterapeuter.
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Sveriges Arbetsterapeuter. (2024). Etisk kod för arbetsterapeuter. Sveriges Arbetsterapeuter.
Taylor. (2020).The intentional relationship: occupational therapy and use of self. (2nd ed.). F.A. Davis Company.
Ytterligare litteratur väljs i samråd med lärare och handledare utifrån valt praktikområde ca 500 sid.
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp
Björkdahl, A. (2024). Kognitiv rehablitering: teoretisk grund och praktisk tillämning. Studentlitteratur.
Bryant, W., Fieldhouse, J., Plastow, N., & Creek, J. (2023). Creek’s occupational therapy and mental health.(6th ed.;W. Bryant, J. Fieldhouse & N. A. Plastow, Eds.). Elsevier.
Carr, J., & Shepherd, R. (2010). Neurological Rehabilitation: optimizing motor performance. Churchill Livingstone.
Eklund, M., Gunnarsson, B., & Hultqvist, J. (2020). Aktivitet & relation: mål och medel inom psykosocial rehabilitering. (2:a uppl.). Studentlitteratur.
Ericson, T., & Lind, M. (2020). Medicinska sjukdomar. (5:e uppl.). Studentlitteratur.
Fischer, A.G., & Marterella, A. (2019). Powerful Practice: A model for authentic occupational therapy. CIOTS, Center for Innovative OT Solutions, INC.
Frontera, W. R. (Ed.). (2020). DeLisa’s physical medicine and rehabilitation : principles and practice (6th ed.). Wolters Kluwer.
Herlofson, J., Ekselius, L., & Åsberg, M. (2024). Psykiatri (3:e uppl.). Studentlitteratur AB.
Karlsson, M., Karlsson, J., & Roos, H. (2018). Ortopedi: patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna. Studentlitteratur.
Kielhofner, G. (2009). Conceptual foundations of occupational therapy practice. (4th ed.). F.A. Davis Co.
Law, M., Baptiste, S., Carswell, A., McColl, M.A., Polatajko, H., & Pollock, N. (2024). Canadian Occupational Performance Measure (COPM), (K. Samuelsson & A. Bergström, övers. och bearb., 5:e uppl., 2:a tryckn.). Sveriges Arbetsterapeuter. (Original work published 2019)
Socialstyrelsen. (2020). Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa – ICF. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/klassifikationer-och-koder/icf/
Törnquist, K., & Sonn, U. (2022). ADL-taxonomin: en bedömning av aktivitetsförmågan. Sveriges Arbetsterapeuter.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.