Vetenskapliga perspektiv och metoder för förskollärare (UVK), 7,5 högskolepoäng
Scientific Perspectives and Methods for Preschool Teachers (ES), 7,5 credits
Kurskod: | LVFG11 |
Fastställd: | 2025-05-21 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-09-01 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
Ämnesgrupp: | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Fördjupning: | G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 (eller motsvarande kunskaper).
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom seminarier och individuell skriftlig tentamen.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på seminarium 3 och individuell skriftlig tentamen.
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell skriftlig tentamen | 3,5 hp | VG/G/U |
Seminarium 2 | 1 hp | G/U |
Seminarium 3 | 2 hp | VG/G/U |
Seminarium 1 | 1 hp | G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.
Dimenäs, Jörgen (red.) (2007). Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik. Stockholm: Liber. 18 s.
Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva. (red.) (2020). Att bli förskollärare: mångfacetterad komplexitet. (Andra upplagan). Liber. 4 s.
Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap . Myndigheten för skolutveckling. Stockholm: Liber distribution.
Larsen, Ann Kristin. (2018). Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod . (Andra upplagan). Malmö: Gleerups
Persson, Sven (2017). Forskningslitteracitet - en introduktion till att förstå, värdera
och använda vetenskaplig kunskap. Lund: Sveriges kommuner och Landsting,
Kommunförbundet Skåne.
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Skolverket.
Thurén, Torsten (2019). Vetenskapsteori för nybörjare. (3. uppl.). Stockholm: Liber.
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. (Andra upplagan). Malmö:
Gleerup Utbildning AB. 15 s.
Inscannat material, artiklar i vetenskapliga tidskrifter samt litteratur från forskningsprojekt vid HLK med relevans för förskolan kan tillkomma.
Referensmaterial
Ahrne, Göran & Svensson, Peter (red.) (2015). Handbok i kvalitativa metoder. Liber.
Kvale, Steinar, & Brinkmann, Svend (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur.
Åkerblom, Annika, Hellman, Anette & Pramling, Niklas. (red.) (2020). Metodologi: för studier
i, om och med förskolan. (Första upplagan). Gleerups Utbildning AB.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen