KURSPLAN

Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng

Psychological Perspectives in Social Work, 7,5 credits

Kurskod: HPAK12
Fastställd: 2025-02-18
Gäller fr.o.m.: 2025-08-25
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vårdområdet
Ämnesgrupp: Socialt arbete och social omsorg
Fördjupning: G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Huvudområde: Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier samt fältstudie.

Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 7,5 hp samt Grundläggande psykologi för socionomer 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Kursen examineras i form av en individuellt genomförd hemtentamen (skriftlig inlämningsuppgift 1), muntliga och skriftliga uppgifter enskilt och i grupp (skriftlig inlämningsuppgift 2 och muntlig examination) samt fältstudie (skriftlig inlämningsuppgift 3).


Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment Omfattning Betyg
Skriftlig inlämningsuppgift 1 4,5 hp VG/G/U
Skriftlig inlämningsuppgift 2 och muntlig examination 2 hp G/U
Skriftlig inlämningsuppgift 3 1 hp G/U

Övrigt

Närvarobestämmesler
Obligatorisk närvaro vid förberedelser för kombinerad examination 2.

Kurslitteratur

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Bryman, A. (2025). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber.

Gren, M. (2010). Blyga och ängsliga barn (rapport nr 2010-3-9). Socialstyrelsen.

Hart, S., & Schwartz, R. (2010). Från interaktion till relation; om anknytningsteori. Liber.

Hilte, M. (2014). Mindfulness i socialt arbete . Liber AB.

Holt, N., Bremner, A., Sutherland, E., Vliek, M., Passer, M., & Smith, R. (2024). Psychology. The Science of mind and behaviour. McGraw-Hill.

Hultén, A. (2010). Ledsna barn (rapport nr 2010-3-7). Socialstyrelsen.

Hwang, P., & Nilsson, B. (2019). Utvecklingspsykologi . Natur och Kultur.

Janson, S. (2010). Barn som utsätts för fysiska övergrepp. (rapport nr 2010-3-10). Socialstyrelsen.

Lennéer Axelson, B. (2010). Förluster: om sorg och livsomställning. Natur och Kultur.

Mörk, E., Sjögren, A., & Svaleryd, H. (2014). Hellre rik och frisk - Om familjebakgrund och barns hälsa. Stockholm: SNS förlag.

Socialstyrelsen. (2018). Grundbok i BBIC - Barns behov i centrum. (2 ed.). Socialstyrelsen.

Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.