Naturvetenskap och teknik i förskolan, 15 högskolepoäng
Science and Technology in Preschool, 15 credits
| Kurskod: | L1NOTI |
| Fastställd: | 2025-11-17 |
| Gäller fr.o.m.: | 2026-01-19 |
| Utbildningsnivå: | Grundnivå |
| Utbildningsområde: | Undervisningsområdet (45%) och Naturvetenskapliga området (40%) och Tekniska området (10%) och Övriga områden (5%) |
| Ämnesgrupp: | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
| Fördjupning: | G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat inom Utbildningsvetenskaplig kärna, 25,5 hp, Förskolepedagogiskt område, 15 hp och Verksamhetsförlagd utbildning I, 4,5 hp samt genomgången Verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 hp (eller motsvarande).
Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen, individuell laboration, seminarium, grupplaboration och gruppredovisning.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på alla examinationsmoment där detta betyg kan erhållas.
Student måste inom en kursomgång få godkänt på alla ingående delar i ett examinationsmoment för att få godkänt på momentet. I annat fall omprövas momentet i sin helhet.
| Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
|---|---|---|
| Seminarium samt individuell skriftlig tentamen | 4 hp | VG/G/U |
| Individuell laboration | 1,5 hp | G/U |
| Individuell skriftlig tentamen | 4 hp | VG/G/U |
| Grupplaboration | 1,5 hp | G/U |
| Gruppredovisning | 4 hp | G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Almers, Ellen, Askerlund, Per, & Kjellstrom, Sofia. (2018). Why forest gardening for children? Swedish forest gardeneducators' ideas, purposes, and experiences. The Journal of Environmental Education, 49 (3), s. 242-259. 17 s.
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2020). Naturvetenskapens bärande idéer för förskollärare . Gleerups. 248 s.
Björklund, Sanne (2020). Lärande för hållbar utveckling – i förskolan. Studentlitteratur. 124 s.
Caiman, Cecilia, Björklund, Inger & Möller, Yvonne (2022). Ekologins nyanser. Undervisning och lärande för hållbar utveckling i förskolan . Liber. 227 s.
Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor, Wehner-Godée, Christina (2022). Barn och naturvetenskap: Upptäcka, utforska, lära. Liber. 212 s.
Helldén, Gustav, Högström, Per, Karlefors, Inger, Jonsson, Gunnar, Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskaper i didaktisk belysning. Liber. 251 s.
Larsson, Jonna (2017). Ljud som fysikaliskt fenomen för de yngsta. I I. Pramling Samuelsson & A. Jonsson (Red.), Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek (s.139-157). Liber. 18 s.
Lund Fasting, Merete (2016). Sjöjungfrun, djungellek och klättring. I T. Hangaard Rasmussen (Red), Lek på rätt väg? På spaning efter leken (s 165-183). Studentlitteratur. 18 s.
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan. Lpfö18. Skolverket. 20 s.
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Reviderad 2019. Skolverket. 262 s.
Sundberg, Bodil, Areljung, Sofie, Due, Karin, Ottander, Christina, & Tellgren, Britt (2020). Förskolans naturvetenskap i praktiken . (2.Uppl.) Gleerup. 160 s.
Sundqvist, Pernilla. (2020). Förskolans teknikundervisning. Liber. 130 s.
Nationella och internationella vetenskapliga artiklar om ca 100-200 sidor tillkommer, ca 200 s.
Kontakta kursansvarig vid behov av inläsning av tillkommande artiklar.
Referenslitteratur
Brage, Carina, Linde, Jenny (2012).Naturvetenskap och teknik i förskolan med utemiljön som inspiration. Outdoor teaching Förlag AB.
Hedberg, Åsa (2012 ).Ge lite luft till en kompis - Barn utforskar fysik och aerodynamik. Reggio Emilia Institutet.
Mylesand, Mia (2014).Bygg och konstruktion i förskolan. Lärarförbundets förlag.
Naturskyddsföreningen (2014). Rapport operation giftfri förskola. Naturskyddsföreningen (laddas ner).
Odegard, Nina (2015).Återbruk som kreativ kraft. Lärarförlaget.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/akademiskt-sprak/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Finns på lärplattformen