Utforskande matematik i förskolan, 15 högskolepoäng
Explorations of Mathematics in Preschool, 15 credits
Kurskod: | L1UMIF |
Fastställd: | 2025-04-24 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-09-01 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet (80%) och Övriga områden (20%) |
Ämnesgrupp: | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Fördjupning: | G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
Huvudområde: | Pedagogik |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat inom Utbildningsvetenskaplig kärna om minst 18 hp samt minst 5 hp i Didaktik i förskola I, 15 hp, dessutom krävs godkänt resultat i Verksamhetsförlagd utbildning I, 4,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom skriftlig inlämningsuppgift i grupp, individuell skriftlig tentamen, individuella skriftliga inlämningsuppgifter, gruppredovisning och grupplaborationer.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs förutom vad som krävs för betyget Godkänd betyget Väl godkänd på examinationsmomenten där det betyget kan erhållas.
Student måste inom ett läsår/kursomgång ha godkänt på alla ingående delar i ett examinationsmoment för godkänt på momentet. I annat fall omprövas momentet i sin helhet.
Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp | 2 hp | G/U |
Individuell skriftlig tentamen | 4,5 hp | VG/G/U |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | G/U |
Gruppredovisning (inkl grupplaboration) | 3,5 hp | G/U |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift, inklusive grupplaboration | 3,5 hp | VG/G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.
Bishop, Alan J (1988). Mathematics education in its cultural context. Educational studies in mathematics 19 (1988) s. 179-191.
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Att se världen i ljuset av matematik. Natur & kultur. 260 s.
Björklund, Camilla, Pramling Samuelsson, Ingrid & Reis, Maria. (2019). Om nödvändigheten av undervisning i förskolan – Exemplet matematik. BARN - Forskning Om Barn Og Barndom i Norden, 36 (3-4), 21–37.www.doi.org/10.5324/barn.v36i3-4.2895
Ekdahl, Anna-Lena (2021). Different Learning Possibilities from the Same Activity-Swedish Preschool Teachers’ Enactment of a Number Relation Activity. Scandinavian Journal of Educational Research, 65(4), 601–614.www.doi.org/10.1080/00313831.2020.1739131
Heiberg Solem, Ida & Reikerås, Elin Kirsti Lie (2004). Det matematiska barnet. (1:a uppl.) Natur & Kultur. 330 s.
Helenius, Ola, Johansson, Maria L, Lange, Troels, Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan: Att utveckla lekfulla, matematiska barn . Gleerups. 160 s.
Nationellt centrum för matematikutbildning (2018). Små barns matematik: - undervisning och lärande. NCM, Göteborgs universitet. 163 s.
Palmer, Anna (2020). Hur blir man matematisk. Att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn. Liber. 115 s.
Palmer, Anna, Unga, Johanna, Hultman, Karin (2017). Svindlande matematik. Estetik, lek och utforskande i förskolan. Gleerups. 160 s.
Skolverket (2009). Förslag till förtydliganden i läroplanen för förskolan. (Redovisning av regeringsuppdrag U2008/6144/S).www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a658759/1553961960488/pd
Skolverket (2016). Förskoleklassen. Ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del. Skolverket. 32 s.
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan. Lpfö 18. Skolverket. 20 s
Vetenskapliga artiklar och annat tillkommer, ca 100 s.
Referensmaterial
Ahrne, Göran & Svensson, Peter (Red.) (2015). Handbok i kvalitativa metoder. Liber. 275 s.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen