Kvalitetsstyrning och teknik, 7,5 högskolepoäng
Quality Management and Engineering, 7,5 credits
| Kurskod: | TKYK16 |
| Fastställd: | 2025-02-18 |
| Gäller fr.o.m.: | 2026-08-31 |
| Utbildningsnivå: | Grundnivå |
| Utbildningsområde: | Tekniska området |
| Ämnesgrupp: | Industriell ekonomi och organisation |
| Fördjupning: | G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
| Huvudområde: | Industriell ekonomi och organisation |
Efter genomgången kurs ska studenten:
Kursen i Kvalitetsledning (Quality Management, QM) och Kvalitetsteknik ger kunskap och förståelse för att uppnå operativ verksamhetsexcellens genom en genomtänkt och praktisk implementering av kvalitetsledning.
Kursen innehåller följande moment:
För att främja aktivt lärande och studenternas delaktighet är kursen utformad med uppgifter kopplade till industriella exempel. Undervisningen består av föreläsningar där teoretiska perspektiv presenteras, seminarier för fallstudiediskussioner, workshops där centrala metoder tillämpas samt löpande handledning som stöd för uppgifterna.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs i Ledarskap och projektledning, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examinationen sker genom grupp- och individuella uppgifter samt en skriftlig tentamen. För att bli godkänd på kursen måste studenten vara godkänd på samtliga tre delar: gruppuppgifter, individuella uppgifter och skriftlig tentamen. Tentamensresultaten vägs samman till ett slutbetyg.
| Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
|---|---|---|
| Tentamen | 3 hp | 5/4/3/U |
| Inlämningsuppgift | 4,5 hp | G/U |
Title: Quality From Customer Needs to Customer Satisfaction
Author: Bo Bergman and Bengt Klefsjö
Pubisher: Studentlitteratur, 2010