Ämne och ämnesdidaktik IV för KPU60, 5 högskolepoäng
Subject Studies and Subject Didactics IV for Complementary Educational Programme (KPU60), 5 credits
Kurskod: | L1AOAE |
Fastställd: | 2025-04-24 |
Gäller fr.o.m.: | 2026-01-19 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
Ämnesgrupp: | Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen |
Fördjupning: | G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
En stor del av undervisningen kommer genomföras digitalt.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har endast rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet samt antagen student till programmet KPU60 samt genomgången kurs Ämne och ämnesdidaktik III för KPU60, 5 hp, eller motsvarande.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift och muntlig individuell redovisning.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på de examinationer där betyget kan erhållas.
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2 hp | G/U |
Muntlig individuell redovisning | 3 hp | VG/G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Skolforskningsinstitutet (2022). Erfarenheter av att använda forskning för undervisning -
tillvägagångssätt, möjligheter och utmaningar . Skolforskningsinstitutet fördjupar 2022:01. Skolforskningsinstitutet. 30 s.
Skolforskningsinstitutet (2020). Hur ska man veta vad forskningen säger? Om vetenskaplig kunskap och om hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat . Skolforskningsinstitutet fördjupar 2020:01. Skolforskningsinstitutet. 35 s.
Vetenskapliga artiklar och ämnesdidaktisk litteratur med relevans för aktuellt ämne.
Ämnesdidaktisk kurslitteratur
Styrdokument och bedömningsstöd för grundskola, gymnasium och vuxenutbildning.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen.