 
    Att leda livslångt lärande för hållbara arbetsplatser, 7,5 högskolepoäng
Leading Lifelong Learning for Sustainable Workplaces, 7,5 credits
| Kurskod: | LLLR24 | 
| Fastställd: | 2025-09-08 | 
| Gäller fr.o.m.: | 2025-09-01 | 
| Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | 
| Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området | 
| Ämnesgrupp: | Pedagogik | 
| Fördjupning: | A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav | 
| Huvudområde: | Pedagogik | 
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisning på annat skandinaviskt språk kan förekomma.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Kandidatexamen om 180 hp med lägst 90 hp inom det samhällsvetenskapliga området eller i pedagogik, eller motsvarande.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Betygen A, B, C, D och E är alla godkända betyg. Kursbetyg sätts när alla examinationsmoment är avklarade med minst betyget godkänt eller E. Kursbetyget bestäms av betyget på individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Formerna för examination är muntlig tentamen och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information om bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
| Examinationsmoment | Omfattning | Betyg | 
|---|---|---|
| Muntlig tentamen | 2 hp | G/U | 
| Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F | 
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Biesta, J.J. Gert (2013). The beautiful risk of education. Paradigm Publishers. 150 p.
Boström, A-K. (2017). Lifelong learning in policy and practice. Australian Journal of Adult learning. Vol 57, nr3. pp 334-358.
Carlstedt et al. (2025). Older workers and extended working life - Managers' experiences and age management. Work 79. pp 1323-1331.
Evans, Karen, Lee, Wing O., Markowitsch, Jörg, & Zukas, Miriam (Ed.). (2023). Third international handbook of lifelong learning. Springer. (Chapter 3: Risk Society and Its Implications for Rethinking Lifelong Learning, pp. 43-58; Chapter 21: Worklife learning: Personal, educational, and community contributions, pp.421-441; Chapter 48: Lifelong learning and life-wide challenges: Toward the uncertainty of sustainable futures, pp. 995-1011; Chapter 53: Rethinking lifelong learning in the “Fourth Industrial Revolution”, pp.1091-1110). (Available online at the JU library).
Gary P. Latham & Marie-Hélène Budworth (2007). The Study of Work Motivation in the 20th Century. In Koppes Bryan, L. (Ed.) Historical Perspectives in Industrial and Organizational Psychology . Routledge. (pp. 203- 226).
Illeris, Knud (2004). A model for learning in working life. The Journal of Workplace Learning, 16 (8), 431–441.
Illeris, Knud (Ed.) (2009). Contemporary theories of learning. Learning theorists… in their own words. Routledge. ca 150 p.
Illeris, K. (2011). How we learn. In The Fundamentals of Workplace Learning . Routledge. (pp. 23–40).
Illeris, Knud (2017). Peter Jarvis and the understanding of adult learning. International Journal of Lifelong Education, 36 (1/2), 35–44.
Maren Elfert (2019). Lifelong learning in Sustainable Development Goal 4: What does it mean for UNESCO’s rights-based approach to adult learning and education? International Review of Education, 65 (4), 537–556.
Päivi Tynjälä (2008). Perspectives into learning at the workplace. Educational research review, 3 (2), 130-154.
Ruth Kanfer, Michael Frese & Russell E. Johnson (2017). Motivation related to work: A century of progress. Journal of Applied Psychology, 102 (3), 338–355.
Tuijnman, A. & Boström, A-K. (2002). Changing Notions of Lifelong Education and Lifelong Learning. International Review of Education 48 (1/2), 93-110
Articles and other literature may be added.
Citing Sources – How to Create Literature References
https://ju.se/library/search--write/reference-management.html
Sourcewise: A Student's Guide to Avoiding Plagiarism
Information about plagiarism at higher education institutions
Available in the learning management system