Administration och ekonomi, 25 yrkeshögskolepoäng
Administration and Economy, 25 HVE credit points
Kurskod: | YJADE3 |
Fastställd: | 2025-05-08 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-08-25 |
Utbildningsinformation: | Medicinsk vårdadministratör, YH00132-2023-1 -2 -3 |
Efter genomförd kurs med godkänt resultat ska den studerande kunna:
Efter avslutad kurs ska den studerande ha kunskaper om:
1) utformning av olika typer av dokument så som protokoll, promemorior, rapporter och presentationer,
2) hälsoinformatik,
3) kvalitetsregister,
4) enklare sammanställning och presentation av statistik,
5) offentlig och privat hälso- och sjukvårdsfinansiering,
6) budgetering,
7) ekonomiska grundbegrepp och principer samt balans- och resultaträkning i verksamheten och
8) processen från remiss till faktura samt avgiftshantering.
Efter avslutad kurs ska den studerande ha färdigheter i att:
9) formulera vårdrelaterat informationsmaterial,
10) färdigheter i vårdrelaterad fakturahantering och
11) framställa och presentera information om verksamhetsplanering och -uppföljning.
Kursen behandlar de administrativa arbetsuppgifter som en medicinsk vårdadministratör har. Kursinnehållet är brett och berör ekonomi samt framställande av olika sorters underlag.
Kursen genomförs i form av föreläsningar, självstudier och grupparbeten.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet eller motsvarande kunskaper.
Kursen examineras med hjälp av muntlig presentation vid seminarier, inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen.
Lärandemål 3, 5 och 11 examineras genom seminarier och inlämningsuppgifter.
Lärandemål 1, 4, 6 och 9 examineras genom laboration.
Lärandemål 2, 7 – 8 och 10 examineras genom skriftlig tentamen.
Efter ordinarie tillfälle har den studerande rätt till ytterligare två omtentamen eller kompletteringar.
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Seminarier | 2 yhp | G/IG |
Inlämningsuppgifter | 8 yhp | G/IG |
Laborationer | 5 yhp | G/IG |
Skriftlig tentamen 1 | 10 yhp | VG/G/IG |
För betyget Icke Godkänt (IG) ska den studerande ha genomfört kursen utan att ha godkänts på alla examinationsmoment.
För betyget Godkänt (G) ska den studerande dels ha genomfört kursen och godkänts på samtliga examinationsmoment, dels kunna tillämpa för kursen adekvata termer och begrepp och individuellt och/eller i grupp genomföra analyser samt förhålla sig till, diskutera och värdera kursinnehållet. Den studerande ska också skriftligt och muntligt uppvisa en korrekt språkbehandling och förmåga att använda litteratur och annat kursmaterial för att lösa uppgifter, diskutera och bedöma egna och andras arbete samt samarbeta med andra studerande och lärare.
För betyget Väl Godkänt (VG) ska den studerande ha genomfört kursen och förutom uppfylla kraven för Godkänt (G) ska dels betygen på skriftliga tentamen vara väl godkänt, dels ska teoretisk medvetenhet och förmåga till självständig analys, där under kursen förvärvade kunskaper och färdigheter, generaliseras, problematiseras och utsätts för en kritisk granskning uppvisas. Den studerande ska också skriftligt och muntligt uppvisa en mycket god språkbehandling.
Det åligger examinator att säkerställa att varje kurs utvärderas. I början av kursen, måste utvärderare identifieras (valda) bland studenterna. Kursvärderingen genomförs kontinuerligt samt vid slutet av kursen. Vid avslutad kurs ska kursens utvärderare och examinator diskutera kursutvärderingen och eventuella förbättringar. En sammanfattande rapport skapas och arkiveras. Rapporterna följs vid behov upp med utbildningschef, personalchef och studierektor. Nästa gång kursen går, bör studenterna informeras om eventuella åtgärder som vidtagits för att förbättra kursen utifrån föregående kursutvärdering.
Akademisk integritet
JIBS studenter förväntas upprätthålla en stark akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för akademiska regler och förväntningar. Kopiera någon annans arbete är ett särskilt allvarligt brott och kan leda till disciplinära åtgärder. När du kopierar någon annans arbete, plagierar du. Du får inte kopiera delar av arbetet (t.ex. stycken, diagram, tabeller och ord) från någon annan källa, inklusive en annan student. Klippa och klistra är ett tydligt exempel på plagiat. Det finns online-resurser för att hjälpa dig att inte plagiera, Interaktiva antiplagieringsguiden. Andra former att bryta akademisk integritet inkluderar att tillfoga ditt namn till ett projekt som du inte deltog i (eller tillåta någon att lägga till deras namn), fusk gällande en undersökning, att hjälpa andra studenter att fuska och skicka in andra studenters arbete som ditt eget samt användning av icke tillåten elektronisk utrustning under en undersökning. Allt detta gör dig till föremål för disciplinåtgärder.