Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för KPU (UVK), 7,5 högskolepoäng
Social Relationships, Conflict Management and Leadership for CEP (ES), 7,5 credits
Kurskod: | LKLR25 |
Fastställd: | 2025-06-05 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-09-01 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
Ämnesgrupp: | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Fördjupning: | A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Genomgångna kurser i termin 1 på Kompletterande pedagogisk utbildning eller motsvarande.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarier.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | VG/G/U |
Seminarium 1 | 1 hp | G/U |
Seminarium 2 | 1,5 hp | G/U |
Seminarium 3 | 1 hp | G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Aspelin, Jonas (2017). We can Recite it in Chorus Now!: An Interactionist Approach to the Teacher-Student Relationship and Teachers´ Relational Competence. Classroom Discourse 8 (I), 55-70. 16 s.
Ceder, Simon, Gunnarsson, Karin, Planting-Bergloo, Sara, Öhman, Lisa & Arvola-Orlander, Auli (2021). Sexualitet och relationer – Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan . Studentlitteratur. 175 s. (Valda delar ca 130 s.)
Dahlkwist, Matts (2019). Lärarledarskapet . Liber. 305 s.
Möllås, Gunvie (2009). ”Detta ideliga mötande”. En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik . [Doktorsavhandling, Jönköping University, School of Education and Communication]. http:hj.divaportal.org/smash/get/diva2:275770/FULLTEXT01.pdf Kapitel 7-9, 153 s.
Nordevall, Elisabeth (2011). Gymnasielärarens uppdrag som mentor. En etnografisk studie av relationens betydelse för elevens lärande och delaktighet. [Doktorsavhandling, Jönköping University, School of Education and Communication]. http:hj.divaportal.org/smash/get/diva2:414302/FULLTEXT01.pdf Kapitel 5-9. 95 s.
Skolverket (2022). Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling. Skolverket. 132 s.
Skolverket (2022). Skapa trygghet för lärande. Om skolans arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling. Skolverket. 216 s.
Vetenskapliga artiklar som rör konflikthantering. Ca 30 s.
Kompletterande artiklar, diskussionsunderlag och skolverksmaterial. Ca 100 s.
Referenslitteratur
Internationella och nationella styrdokument (FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna, Barnkonventionen, FN:s globala mål, Läroplanen, Skollagen, Diskrimineringslagen och Socialtjänstlagen).
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet Finns på lärplattformen.