Utvecklingsstudier: Perspektiv och Strategier, 7,5 högskolepoäng
Development Studies: Perspectives and Strategies, 7,5 credits
Kurskod: | LUSG11 |
Fastställd: | 2025-05-20 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-09-01 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
Ämnesgrupp: | Kultur- och samhällsgeografi |
Fördjupning: | G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav |
Huvudområde: | Globala studier |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 (eller motsvarande kunskaper).
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom seminarium och en Individuell skriftlig tentamen.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För Godkänt betyg på kursen ska båda delmomenten vara examinerade med minst Godkänd som betyg. För Väl Godkänt betyg på kursen krävs Väl Godkänt betyg på Individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Seminarium | 2,5 hp | G/U |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | VG/G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
de Vylder, Stefan (2013).Utvecklingensdrivkrafter. Om fattigdom, rikedom ochrättvisa i världen. ISBN: 9789189542624. Stockholm: Forum Syds förlag. Ca. 150 s.
Freeman, Michael (2011).*Human Rights; and**interdisciplinary approach.*2nd edition, ISBN: 0745639666, Cambridge: Polity Press. Ca 212 s.
Giddens, Anthony & Sutton, Philip (2021).*Sociologi.*Lund: Studentlitteratur. Ca. 150 sidor.
Hedenus, Fredrik, Persson, Martin & Sprei, Frances (2018).*Hållbar utveckling- nyanser och tolkningar.*Lund: Studentlitteratur. Läses i urval. Ca 80 s.
Momsen Henshall, Janet (2019)*Gender and Development.*ISBN: 9781138940628. Routledge. Ca 100 sidor.
Potter, Robert; Binns, Tony; Elliot, Jennifer A.; Nel, Etienne & Smith, David W. (2018).*Geographies of Development: An introduction to development studies.*New York: Routledge. Urval.
Artiklar, kompendiematerial samt referenslitteratur tillkommer. Ca 200 s.
Texter om internationellt utvecklingsarbete. Sidas hemsida, Regeringens hemsida, FNs hemsida mm.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen