KURSPLAN

UVK IV för KPU60, 5 högskolepoäng

General Education Studies IV for Complementary Educational Programme (KPU60), 5 credits

Kurskod: L1UIFI
Fastställd: 2025-03-19
Gäller fr.o.m.: 2026-01-19
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt
Fördjupning: G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt antagen student till programmet KPU60, eller motsvarande

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Lärandemålen utgör grund för examination.

Formerna för examination är seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst betyget Godkänd vid samtliga examinationer. För kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd vid alla examinationer där Väl Godkänd kan erhållas.


Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment Omfattning Betyg
Seminarium 1 1 hp G/U
Seminarium 2 1 hp G/U
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 3 hp VG/G/U

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Kurslitteratur

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Ahlberg, Ann (2015). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik – att bygga broar (2. uppl.).Liber. 192 s.

Greene, Ross W. (2016). Vilse i skolan. Hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt (3. uppl.). Studentlitteratur. 332 s.

Jönsson, Anders (2018). Meeting the Needs of Low-Achieving Students in Sweden: An InterviewStudy. Frontiers of Education, 3 (63), 1-16. www.doi: 10.3389/feduc.2018.00063 16 s.

Nilholm, Claes (2019). En inkluderande skola – möjligheter, hinder och dilemman .Studentlitteratur. 170 s.

Skolverket (2022). Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extraanpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverket. 42 s.

Skolverket (2023). Utredning av en elevs behov av särskilt stöd. http://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/utredningav-en-elevs-behov-av-sarskilt-stod 63 s.

Svenska Unescorådet (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca +10. http://www.unesco.se 59 s.

Valda delar i avhandlingar och/eller vetenskapliga artiklar samt övrig valbar litteratur. Ca 50 s.

Valda delar från Skolverkets Lärportal. Ca 30 s.

Referenslitteratur

Nationella och internationella styrdokument (exempelvis skollag, läroplaner och FN:s konventioner om mänskliga rättigheter och Barnkonventionen).


Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html

Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen.