KURSPLAN

Lärande och utveckling för förskollärare (UVK), 7,5 högskolepoäng

Learning and Development for Preschool Teachers (ES), 7,5 credits

Kurskod: L1LOUF
Fastställd: 2025-05-28
Gäller fr.o.m.: 2025-09-01
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet (90%) och Övriga områden (10%)
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt
Fördjupning: G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.

Behörighetskrav


Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 (eller motsvarande kunskaper)

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Lärandemålen utgör grund för examination

Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig tentamen och gruppredovisning.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt betyget Godkänd på samtliga uppgifter. För kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på skriftlig tentamen.


Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment Omfattning Betyg
Gruppredovisning 2,5 hp G/U
Individuell skriftlig tentamen 4 hp VG/G/U
Seminarium 1 hp G/U

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Kurslitteratur

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Brodin, Marianne (1998). Att bli sig själv: Daniel Stems teori i förskolans vardag. Liber. 145 s.

Forsell, Anna (Red.) (2018). Boken om pedagogerna. Liber. 448 s.

Lindgren, Anne-li., Pramling, Niklas & Säljö, Roger (Red.) (2020). Förskolan och barns utveckling: grundbok för förskollärare . (2. uppl.) Gleerups. 308 s.

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (Red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.). Natur & Kultur. 64 s.

Säljö, Roger (2022). Lärande - en introduktion till perspektiv och metaforer . (2. uppl.) Gleerups. 200 s.

Tillkommer: Vetenskapliga artiklar

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.


Referenslitteratur
Ahrne, Göran & Svensson, Peter (Red.). (2022). Handbok i kvalitativa metoder. (Tredje utgåvan reviderad). Liber. 300 s

Bergman, Marina (2022). Att studera på högskolan. Studentlitteratur. 248 s.


Litteraturreferenser – så skriver du

https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html


Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet

Finns på lärplattformen