Lärande och utveckling för förskollärare (UVK), 7,5 högskolepoäng
Learning and Development for Preschool Teachers (ES), 7,5 credits
Kurskod: | L1LOUF |
Fastställd: | 2025-05-28 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-09-01 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet (90%) och Övriga områden (10%) |
Ämnesgrupp: | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Fördjupning: | G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 (eller motsvarande kunskaper)
Lärandemålen utgör grund för examination
Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig tentamen och gruppredovisning.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt betyget Godkänd på samtliga uppgifter. För kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på skriftlig tentamen.
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Gruppredovisning | 2,5 hp | G/U |
Individuell skriftlig tentamen | 4 hp | VG/G/U |
Seminarium | 1 hp | G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Brodin, Marianne (1998). Att bli sig själv: Daniel Stems teori i förskolans vardag. Liber. 145 s.
Forsell, Anna (Red.) (2018). Boken om pedagogerna. Liber. 448 s.
Lindgren, Anne-li., Pramling, Niklas & Säljö, Roger (Red.) (2020). Förskolan och barns utveckling: grundbok för förskollärare . (2. uppl.) Gleerups. 308 s.
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (Red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.). Natur & Kultur. 64 s.
Säljö, Roger (2022). Lärande - en introduktion till perspektiv och metaforer . (2. uppl.) Gleerups. 200 s.
Tillkommer: Vetenskapliga artiklar
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.
Referenslitteratur
Ahrne, Göran & Svensson, Peter (Red.). (2022). Handbok i kvalitativa metoder. (Tredje utgåvan reviderad). Liber. 300 s
Bergman, Marina (2022). Att studera på högskolan. Studentlitteratur. 248 s.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen