Specialpedagogiska perspektiv och förhållningssätt i förskola (UVK), 7,5 högskolepoäng
Special educational perspectives and approaches in Preschool (ES), 7,5 credits
| Kurskod: | L1SPOF |
| Fastställd: | 2025-11-17 |
| Gäller fr.o.m.: | 2026-01-19 |
| Utbildningsnivå: | Grundnivå |
| Utbildningsområde: | Undervisningsområdet (95%) och Övriga områden (5%) |
| Ämnesgrupp: | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
| Fördjupning: | G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
| Huvudområde: | Pedagogik |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat inom Utbildningsvetenskaplig kärna, 25,5 hp, Förskolepedagogiskt område, 15 hp samt i Verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 hp.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom seminarier och individuell skriftlig tentamen.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs betyg Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på Individuell skriftlig tentamen.
| Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
|---|---|---|
| Seminarium | 2 hp | G/U |
| Seminarium | 2 hp | G/U |
| Individuell skriftlig tentamen | 3,5 hp | VG/G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Gerland, Gunilla & Aspeflo, Ulrika (2023). Barn som väcker funderingar: se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling. Pavus Utbildning. 176 s.
Palla, Linda (2021). När barn blir till belastning och problem i förskola: Om behov av särskilt stöd och resurser i ett pressat läge. Pedagogisk forskning i Sverige, 26 (4), 7–29. 23 s.
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola. Grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar . Studentlitteratur. 288 s.
Palla, L. (2023). TAKK som specialpedagogiskt didaktiskt verktyg i förskolans undervisning. Nordisk Barnehageforskning , 20 (1). https://doi.org/10.23865/nbf.v20.330
Sandberg, Anette (Red.) (2021). Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd . Studentlitteratur. 352 s.
Sjöman, Madeleine & Björck, Eva (2023). Förskolan som lärandemiljö: För barn i behov av särskilt stöd . Studentlitteratur. 272 s.
Styrdokument samt valda artiklar i nationella och internationella vetenskapliga tidskrifter kan tillkomma. Ca 100 s.
Referenslitteratur
SFS 2010:800 Skollag. Utbildningsdepartementet.
Skolverket. (2025). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Rev. Skolverket.
Skolverket (2017). Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Måluppfyllelse i förskolan. Skolverket.
Unicef (1989). FN:s konvention om barnets rättigheter. Unicef Sverige.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/akademiskt-sprak/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen