KURSPLAN

Praktisk omvårdnad - personcentrering, kvalitet och säkerhet, 18 högskolepoäng

Practical Fundamentals of Nursing - Person Centered Care, Quality and Safety, 18 credits

Kurskod: HPOK14
Fastställd: 2025-03-18
Gäller fr.o.m.: 2025-08-25
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vårdområdet
Ämnesgrupp: Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Fördjupning: G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Undervisningsformer

Kursen genomförs utifrån studentaktivt lärande i form av föreläsningar, studieuppgifter, seminarier, simuleringar samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Klinisk utbildning omfattar VFU, skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, simuleringar samt praktisk examination och utgör 15hp av kursens totala 18hp.

Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser inom sjuksköterskeprogrammets termin 1 (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, simulering, praktisk examination samt VFU.

En erbjuden placering för VFU räknas som ett förbrukat tillfälle för detta examinationsmoment och betygssätts U/G oavsett studentens deltagande om inte särskilda skäl föreligger. Även en avbruten VFU räknas som ett förbrukat tillfälle om inte särskilda skäl föreligger. Antalet examinationstillfällen för VFU är begränsat (se nedan).

Vid icke godkänt betyg på VFU hänvisas student till att genomföra denna VFU nästa gång kursen ges inom det ordinarie kursutbudet.


Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment Omfattning Betyg
Skriftlig tentamen 2 hp A/B/C/D/E/FX/F
Skriftliga inlämningsuppgifter 1 hp G/U
Seminarier 2,5 hp G/U
Simulering 5,5 hp G/U
Praktisk examination 1 hp G/U
Verksamhetsförlagd utbildning 6 hp G/U

Övrigt

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i VFU eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när studenten tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars VFU eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.

Kurslitteratur

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Almerud Österberg, S., & Elmqvist, C. (Red.) (2015). Kliniska examinationer. Handbok för sjuksköterskestudenter på grund och avancerad nivå. Studentlitteratur.

Boman, L., & Wikström, C. (2019). Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur.

Edberg, A., & Wijk, H. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder Hälsa och ohälsa. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.

Ehrenberg, A., & Wallin, L. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder Ansvar och utveckling. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.

Friberg, F., & Öhlén, J. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder Perspektiv och förhållningssätt. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.

Leksell, J., & Lepp, M. (2019). Sjuksköterskans kärnkompetenser . Liber.

Sandman, L., & Kjellström, S. (2024). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar, referenslitteratur samt annat material tillkommer.