Samhällsorienterande ämnen för grundlärare F-3, 15 högskolepoäng
Social Sciences for Teachers in Preschool Class and Primary School Years 1-3, 15 credits
| Kurskod: | LSOK12 |
| Fastställd: | 2025-10-15 |
| Gäller fr.o.m.: | 2026-01-19 |
| Utbildningsnivå: | Grundnivå |
| Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och Undervisningsområdet (25%) |
| Ämnesgrupp: | Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen |
| Fördjupning: | G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kursens undervisningsformer utgörs av föreläsningar, gruppövningar, seminarier, workshops, exkursioner, egna studier och/eller i studiegrupper.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A, Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B samt genomgången termin 1 på grundlärarprogrammet eller motsvarande.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter både individuellt och i grupp. Individuellt skriftligt arbete ingår.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på båda de individuella uppgifterna.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
| Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
|---|---|---|
| Individuell skriftlig tentamen | 4 hp | VG/G/U |
| Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | VG/G/U |
| Gruppredovisning | 2 hp | G/U |
| Seminarium | 2 hp | G/U |
| Grupplaborationer | 3 hp | G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Dessen, Göran; Dessen Jankell, Lotta; Klinth, Rolf; Wästeby, Niklas (2025). Geografi. Liber AB. 265 s.
FN:s Barnkonvention http:www.barnombudsmannen.se/barnkonventionen/konventionstexten/
Franck, Olof; Hermansson Adler, Magnus & Björneloo, Inger (2013). Samhällsämnenas didaktik: F-ÅK 3 . Studentlitteratur. 135 s.
Jönsson, Anders & Odenstad, Christina (2014). Bedömning i SO. Gleerups. 100 s.
Larsson, Hans Albin (2013). Vår demokratiska värdegrund: Aspekter på en högst väsentlig del av lärarutbildningens gemensamma kärna. Ordförrådet. 104 s.
Leijnse, Emma (2022). I en annan klass: ett reportage om skillnaderna i den svenska skolan. Natur och kultur. 222 sidor
Lindström, Dag & Paulsrud, Lars (2004). Forntid i Sverige : en introduktion
Stockholm : Natur och kultur. 144 s.
Lindström Kristina, Tidholm, Anna-Clara (2014). Flickornas historia : från Igelkottsflickan på stenåldern till Julia i vår tid. Alfabeta. 160 s.
Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten (2020). Plats, identitet, lärande: Närområdesstudier i skolan. Studentlitteratur. Urval. 100 s.
Skolverket (2022). Kommentarmaterial till kursplanerna. Skolverket. Urval. www.skolverket.se/publikationsserier/kommentarmaterial/2022/kommentarmaterial-till-kursplanen-i-samhallskunskap---grundskolan
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. 2022. Skolverket. www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet
Skolverket (2015). Delaktighet för lärande . Skolverket. www.skolverket.se/publikationer?id=3531
Sundin, Bosse (2006). Den kupade handen: historien om människan och tekniken . Carlsson Bokförlag. 350 s.
Kompendier, artiklar och tryckt material från HLK (bland annat Estetiska lärprocesser).
Lokalhistorisk litteratur utifrån studentens eget val. 200 s.
Nedanstående titlar är läroböcker för gymnasieskolan inom tre av de fyra samhällsorienterande ämnena. Syftet är att ge en grundläggande översikt av ämnesinnehållet. Relevanta kapitel kopplade till föreläsningarna inom varje ämne väljs ut av studenten. Andra titlar som motsvarar de här nämnda är möjliga.
Almgren, Hans, Höjelid, Stefan & Nilsson, Erik (2017). Reflex Plus: Samhällskunskap för gymnasieskolan. Gleerups. (Eller motsvarande). Urval.
Mattsson Flennegård, Malin, Eriksson, Leif & Hedengren, Uriel (2012). Söka svar 1-2 . Liber AB. (Eller motsvarande). Urval.
Sandberg, Robert, Molin, Karl, Ohlander, Ann-Sofie, Karlsson, Per-Arne & Bolander, Per (2011). Epos 1a1 . Liber AB. (Eller motsvarande). Urval.
Referenslitteratur
Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2020).*Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare.*Natur & Kultur. Urval.
Språkrådet (2017).*Svenska skrivregler.*Liber AB.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen