Identitet, kultur och religion: ett globalt perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Identity, Culture and Religion: A Global Perspective, 7,5 credits
Kurskod: | LIKG11 |
Fastställd: | 2025-05-01 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-09-01 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
Ämnesgrupp: | Sociologi |
Fördjupning: | G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav |
Huvudområde: | Globala studier |
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarium och individuell skriftlig tentamen. I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på svenska men engelska kan förekomma.
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 (eller motsvarande kunskaper).
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom seminarium och individuell skriftlig tentamen.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen.
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell skriftlig tentamen | 5,5 hp | VG/G/U |
Seminarium | 1 hp | G/U |
Seminarium | 1 hp | G/U |
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Borell, Klas (2012). Islamofobiska fördomar och hatbrott: En kunskapsöversikt. Nämnden för Statligt Stöd till Trossamfund (SST). 74 s.
Giddens, Anthony & Sutton, Philip (2021). Sociologi. Studentlitteratur. Urval ca 80 s.
Haynes, Jeffrey (2025). Routledge Handbook of Religion and Nationalism. Taylor & Francis Ltd. cirka 150 s. (Boken tillhandahålls som E-bok av biblioteket och urval av kapitel läses enligt lärares anvisning).
Mendieta, Eduardo & VanAntwerpen, Johathan (2011). The power of religion in the public sphere. Columbia University Press. 137 s.
Sen, Amartya (2006). Identitet och våld. Daidalos förlag. 170 s.
Stier, Jonas (2019). Kulturmöten. En introduktion till interkulturella studier. Studentlitteratur. 178 s.
Valbar litteratur (välj en av böckerna):
Anyuru, Johannes (2023). Ixelles . Norstedts. 422 s.
Smith, Zadie (2017). Vita tänder. Månpocket. 476 s.
Kompendium och artiklar samt referenslitteratur tillkommer. ca 50 s.
Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen