KURSPLAN

Marknadskommunikation, 7,5 högskolepoäng

Marketing Communications, 7,5 credits

Kurskod: TMCK16
Fastställd: 2025-02-01
Gäller fr.o.m.: 2026-01-19
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Tekniska området (50%) och Samhällsvetenskapliga området (50%)
Ämnesgrupp: Övrigt inom journalistik, kommunikation, information
Fördjupning: G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Kursen innehåller grundläggande marknadskommunikation, med tonvikt på digitala kanaler, plattformsekonomi och designprinciper för webbaserat innehåll. De teoretiska kunskaperna varvas med praktiska tillämpningar i utformande av marknadskommunikation och digitala kampanjer anpassade för specifika målgrupper och plattformsspecifika nyanser.

Kursen innehåller följande moment:

Undervisningsformer

Föreläsningar, inlämningsuppgifter och projektarbete.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs i Grundläggande grafisk design, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller U.

Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av ingående examinationsmoment. Kursbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.


Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment Omfattning Betyg
Tentamen 4 hp 5/4/3/U
Inlämningsuppgift 3,5 hp 5/4/3/U

Kurslitteratur

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Fill, Chris & Turnbull, Sarah (2019). Marketing Communications, discovery, creation and conversations. Pearson Education. ISBN: 978-1-292-23497-7
eller
Fill, Chris & Turnbull, Sarah (2016). Marketing Communications, discovery, creation and conversations. Pearson Education. ISBN: 978-1-292-09261-4.